Nyheter

Økte priser presser fiskesalget

Nordmenn spiser 15 prosent mindre sjømat enn i fjor. Nedgangen er særlig synlig blant de yngre konsumentene.

Publisert Sist oppdatert

I fjor gikk fiskesalget her i landet ned med hele 15 prosent sammenlignet med året før. I løpet av de siste fem årene har forbruket av fisk i Norge minket med 26 %.

– Det er oppsiktsvekkende at en gjennomsnittlig åttendeklassing i dag spiser mer godteri enn fisk og nær fire ganger så mye rødt kjøtt som sjømat. Årsaken til nedgangen i sjømatkonsumet er sammensatt, sier administrerende direktør Renate Larsen i Sjømatrådet i en pressemelding.

Pris er en medvirkende faktor til konsumfallet. Riktignok er dette en kortsiktig faktor sammenlignet med de ovennevnte, men prisøkningen i 2017 må bære en del av ansvaret for et fall på 15 prosent i hjemmekonsumet. Reklametrykket for sjømat er også langt lavere enn for andre proteinkilder.

- Å øke sjømatkonsumet er ikke noe som Sjømatrådet kan gjøre alene, men vi skal gjøre vårt. I 2018 øker vi vår innsats i Norge og vil blant annet om kort tid lansere et nytt kommunikasjonskonsept, «3 i uka». Dette skal øke de unges bevissthet på hvor enkelt det er med sjømat, vise bredden av sjømatprodukter og gi en positiv påminnelse om å velge sjømat, sier Larsen.

- Det er gledelig at myndighetene har fått organisasjoner, næring og dagligvare med på laget, for å løfte sjømatkonsumet i Norge. Ambisjonen er å øke konsumet med 20 prosent innen 2021. Det er en svært ambisiøst mål, sier Larsen.

- Selv om vi opplever en negativ utvikling i konsumet av sjømat i Norge er bildet nødvendigvis ikke så negativ som det fremgår av tallene. Sammensetning av produktene som selges har endret seg over tid. Vi kjøper mer filetprodukter i stedet for hel fisk, samt at farseprodukter som fiskekaker har høyere andel av fisk enn tidligere. Omregnet i rund vekt er reduksjon i konsumet noe mindre enn i kjøpt produktvekt. Og sammenlignet med andre land er fortsatt nordmenn en av verdens største konsumenter av sjømat, sier Larsen.

Powered by Labrador CMS