Nyheter

Store svingninger i øl- og brussalget

Publisert Sist oppdatert

Salgstall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen viser at årets første måned er preget av den kraftige avgiftsøkningen for brus (+ 43 %) som trådte i kraft 1. januar.

– Handelen hamstret nemlig brus i desember for å komme avgiften i forkjøpet og tjene noen ekstra kroner på nyåret, opplyser Petter Nome i en epost til medlemmer og samarbeidspartnere.

– Lageroppbyggingen av brus gikk til fortrengsel for øl, men i januar ble øllagrene fylt opp igjen. Dette forklarer de store svingningene for øl og brus i desember og januar, skriver Nome.

Den spesielle situasjonen medførte at ølsalget gikk tilbakemed -10,3 % i desember, for så å øke med 18,9 prosent i januar i år sammenlignet med samme måned i fjor. Volumet på 18,9 millioner liter er «all time high» for en januarmåned.

Ifølge Nome skjer økningen i alle skatteklasser, men er minst i Klasse D (+10,8%). Samtidig sank importen synker med -13,6 %, og er dermed tilbake på normalen. Småskalabryggeriene hadde en noe overraskende tilbakegang på - 9,4 %.

– Dette er første gang på mange år at pila peker nedover, men januar har aldri vært noen stor måned for småskalaøl, påpeker Nome.

Med kraftig vekst for de store bryggeriene var markedsandelen for de små på 3,5 % i januar, mot 4,5 % i 2017 under ett.

For brus var tilbakegangen på hele -13,6 %, men den jevnes ut av den kraftige salgsveksten i desember på 14,1 %.

– Februartallene vil gi en indikasjon på om avgiftsøkningen fører til redusert salg i Norge og økt svenskehandel, sier Petter Nome.

Powered by Labrador CMS