Nyheter

Tine endrer holdbarhetsmerking

Tine følger i Q og Priors fotspor og endrer datomerkingen på sine produkter til «Best før, men ikke dårlig etter».

Publisert Sist oppdatert

Som du tidligere har lest i Dagligvarehandelen, ville Tine la forbrukerne avgjøre ordlyden i den nye holdbarhetsmerkingen gjennom en avstemning. Folket ble forelagt tre ulike forslag de kunne stemme over, og 7300 mennesker har avgitt sin stemme i kommentarfeltet eller med smilefjes.

– Vi ønsket å la forbrukerne få avgjøre og det har vært et kjempeengasjement! Det er gledelig at matsvinn står høyt på agendaen hos forbruker og vi er klare for å fortsette kampen mot matsvinn, sier direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar, Lars Galtung, i en pressemelding.

Målet med tilleggsmerkingen er at forbrukerne skal få et mer bevisst forhold til at «best før» ikke nødvendigvis betyr at produktene ikke kan spises, og at vi dermed kaster mindre mat.

Q-sjef Bent Myrdahl var raskt ute med å gratulere Tine da det ble kjent at de ville endre merkingen sin, men beklaget samtidig at det ble lansert alternativer til «Best før, men ikke dårlig etter» som allerede var innarbeidet på markedet.

Nå er det klart at Tine følger Q-meieriet og Prior i deres merking, og tilleggsmerker alle produkter med samme tilleggssetning i kampen mot matsvinn.

– Q-meieriene og Prior var best før oss, men vi er ikke dårlige etter! Vi synes det er flott at denne merkingen har satt seg og gratulerer og applauderer Q- med å brøyte vei gjennom merkeregelverket! roser Galtung.

– Det er flott at Tine nå kommer til å bruke samme merking som Q på meieriproduktene sine. Matsvinn er en stor samfunnsutfordring og vi har felles interesse i å få ned matsvinnet i Norge. Derfor er det veldig positivt at vi kan stå sammen om felles merking, sier Myrdahl.

– Det er fortsatt de færreste av norske matprodusenter som tilleggsmerker, og jo flere aktører som tilleggsmerker, jo mer synlig vil det være for forbruker. Tine har jobbet med å redusere matsvinn i egen produksjon over lang tid, men også gjennom emballasje og kommunikasjon for at forbrukeren skal kaste mindre mat håper vi svinnet går ytterligere ned, sier Galtung.

Allerede denne uken starter Tine-meieriene å bruke tilleggsmerkingen og de første produktene vil være i butikk fra neste uke.

– I første omgang vil melk, syrnet melk, fløte, juice, yoghurtpakker og skolemelk endre merking og målet er at alle andre produkter blir merket tilsvarende gjennom 2018, avslutter Galtung.

– Q-meieriene og Prior var best før oss, men vi er ikke dårlige etter! sier Lars Galtung, direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Tine. Foto: Sindre Ånonsen, Tine
Powered by Labrador CMS