Nyheter

Daglig leder Kjetil Vesteraas i Juvente konstaterer at dagligvarehandelen fortsatt har en lang vei å gå i arbeidet med å unngå alkoholsalg til mindreårige. (Butikken i bakgrunnen er ikke testet i årets kontroll)

Alkoholsalg: Dårlige rutiner i mange kjedebutikker

Publisert Sist oppdatert

Årets Juvente-undersøkelse «Skjenkekontrollen» viser at dagligvarebutikkene fortsatt i stor utstrekning selger alkohol til mindreårige. – Dette er ikke godt nok, fastslår Virke-direktør Ingvill Størksen.

Juventes mindreårige kontrollører fikk i snitt kjøpe øl i hver femte dagligvarebutikk de besøkte. Minst «hell» hadde de hos Kiwi.

Juvente-sjef Kjetil Vesteraas er imidlertid klar på at kampanjen neppe gir et reelt bilde av hvor stort problemet er.

– Våre kontrollører er fra 13 til 16 år gamle, og de forsøker ikke på noen måte å lure de butikkansatte. De har ikke falsk legitimasjon, er ikke sminket opp, rasler ikke med bilnøkler eller lyver på alderen. De kommer som de er og forsøker å kjøpe alkohol, og lykkes altså i 20 prosent av tilfellene. Det er lett å tenke seg at en 17-åring, som i tillegg bruker alle triksene i boka, vil ha langt større sannsynlighet for å lykkes, poengterer han.

Juventes mindreårige kontrollører gjorde totalt 1475 forsøk på å kjøpe øl i til sammen 1275 butikker; enkelte butikker har med andre ord blitt besøkt flere ganger.

– Undersøkelsen viser at vi ikke er i mål. Men den viser også en klar forbedring over tid, og særlig de siste årene. Det tyder på at jobben vi har gjort med holdningsskapende arbeid og opplæring har hatt en effekt; vi er i et godt spor som vi skal fortsette i og videreutvikle, forsikrer Virke dagligvare-direktør Ingvill Størksen..

– Hvorfor er det så vanskelig å spørre om legitimasjon?

– Vi synes det er litt rart, særlig med tanke på at konsekvensene kan være å miste salgsbevillingen. Man skulle tro at butikkene derfor har dette høyt oppe i bevisstheten, sier hun, og fortsetter:

– Vi er nå i startfasen på en undersøkelse blant butikkansatte for å grave dypere i årsakene til at det fortsatt er for mange som synes det er vanskelig å spørre om «leg». Målet er å gå innspill som gjør at vi kan målrette arbeidet vårt enda bedre. Ellers er vi i sluttfasen av å innhente innspill til en videreutvikling av Ølsalgsspillet. Overraskende mange butikkansatte ønsker seg eksempelvis scenarier med aggressive kunder, samt situasjoner der det er grunn til å mistenke at foreldre langer til egne barn. Dette er noe flere har pekt på, så det oppfattes åpenbart som reelle utfordringer i hverdagen, sier Ingvill Størksen.

Dette er resultatene fra det som kan kalles «NM i dårlig alderskontroll»:

Nærbutikken (5 av 12) 41,7% salg
Bunnpris (21 av 81) 25,9% salg
Rema (77 av 315) 24,4% salg
Coop (89 av 371) 24% salg
Spar (25 av 118) 21,2% salg
Joker (14 av 94) 14,9% salg
Meny (14 av 100) 14% salg
Kiwi (40 av 297) 13,5% salg
Vinmonopolet (1 av 53) 1,9% salg

Les mer om kontrollen i neste papiravis!

Powered by Labrador CMS