KBS

Tage og Julie har hytte på Trysil og stikker gjerne innom Bolleland på vei dit. Foto: Visit Mjøsa

Snart «julaften» på Espa Bolleland

Onsdag 5. april er i år rene julaften for Espa Bolleland. Med tusenvis av påsketurister på besøk stiller 27 ansatte seg opp bak disken for å selge 18.000 Espa-boller.

Publisert Sist oppdatert

­Påsken er årets store høydepunkt på Bolleland, med onsdagen før skjærtorsdag som den mest kaotiske.

– Men et organisert kaos, forsikrer en godt forberedt Roger Danielsberg i en pressemelding.

Han er en av de tre eierne av Espa Servicesenter, eller Bolleland, om du vil. I tillegg til alle som er på jobb bak disken denne onsdagen, må de også ha parkeringsvakter på plass for å sørge for at kundene kommer inn og ut av området.

Fra Pølseland til Bolleland på Espa. Foto: Visit Mjøsa

Med et jevnt økende salg er de sikre på at de i 2023 skal greie å selge 2,1 millioner boller, med sjokolade- og vaniljebollen som bestselgeren. I fjor var de 40.000 boller unna.

– Om man legger alle bollene vi har solgt fra år 2000 på en rekke, tilsvarer det avstanden mellom Espa og Brussel. Ikke rart vi kaller det et bolle-eventyr, sier en stolt innehaver.

Og oppskriften?

– Nei, den er fortsatt hemmelig.

På 90-tallet var Shell Espa faktisk best kjent for sine pølser, og stasjonen ble da kalt Pølseland. Siden 2000 ble det imidlertid satset på ferske boller, og siden den gangen har dette bakverket vært gullet i bedriften. De selger fortsatt over 150 000 pølser i året, men bollesalget deres sørger for at de faktisk er Norges største bakeriutsalg.

I år er målet å selge 2,1 millioner boller. Foto: Visit Mjøsa

Espa Servicesenter har også utviklet en egen nettbutikk, med en rekke Espa-produkter. Bestelgerne deres er gule og røde boxere og caps. Estetikk er ikke nødvendigvis høyt prioritert.

– Nei, disse produktene skal ha en viss rølpefaktor. Det er det folk vil ha, sier Roger.

– Men matrettene vi produserer, de er langt fra rølpete.

Salget av tilleggsprodukter startet med at etterspørselen etter arbeidstøyet deres ble så stor at de nærmest måtte selge klærne de stod og gikk i. De hengte derfor opp en utstillingstrøye i butikken, og solgte trøyene til 99 kroner per stykk, men markedet lot seg ikke mette. Nå har de en egen klesavdeling med mange forskjellige produkter.

– Alt i gult og rødt, med vår kjente og kjære Espa Boller-logo på, smiler Roger.

T-skjorter går unna som varme hveteboller. Foto: Visit Mjøsa

Mange utenlandske turister tar også turen innom Bolleland på vei nordover eller sørover langs E6. Og en stor andel av disse er dansker.

– Ja, de vet hvor de skal, ler Roger.

Men for dem er ikke nødvendigvis bollene det viktigste. Det er det Bolleland-posene som er.

– De ber gjerne om flere, og synes nok det er morsomt å vise frem disse når de kommer tilbake til Danmark, sier han.

– Danskene er gode på å markedsføre oss i Danmark. Vi har vært nevnt i en del vinterferiebrosjyrer i Danmark samt danske nettaviser, sier en fornøyd Roger, som gleder seg til påsken.

Powered by Labrador CMS