KBS

Vil selge 100.000 softis

1. mars overtok Jonas Farbu (23) driften av Kiosken på Nesset på Vinterbro. Nå har softissalget startet – og han har satt seg et saftig mål.

Publisert Sist oppdatert

­23-åringen har alltid hatt lyst til å drive noe eget, og kiosken har tidligere ligget i familien.

– Bestefaren min drev kiosken, så jeg har arbeidet her litt tidligere. Det var en naturlig overgang. Det har vært i tankene en god stund at jeg skulle overta, sier Farbu.

– Tilfeldig

Farbu har ikke alltid tenkt at han skulle bli kioskdriver. Han vurderte først en karriere innenfor reiselivet, og tok fagbrev da koronaen kom. Farbu legger ikke skjul på at kiosklivet blir dyrket fram når man henger i miljøet.

– Det var litt tilfeldig at jeg overtok kiosken nå. Det var ikke planlagt at det skulle bli så tidlig, men jeg har alltid hatt lyst til å drive for meg selv. Jeg har hatt åtte til fire-jobber, og har ikke trivdes noe særlig med det. Jeg har alltid vært glad i å jobbe mye og ta litt ansvar og risiko.

– Bestefaren din har drevet kiosken tidligere. Hva synes han om at du har overtatt?

– Han synes det er stas å se at noen i familien vil ta det videre. Av oss alle synes han det er morsomst tror jeg. Han er nok en av de mest trofaste kundene vi har, og kaller seg selv for vaktmester. Ordner og styrer, så det er fint å ha litt ekstra hjelp og støtte. For min del er det en trygghet.

Væravhengig

Kiosken på Nesset ligger på Vinterbro innerst i Bunnefjorden. Farbu synes beliggenheten er god.

– Tidligere gikk hovedveien her, men så ble det tunnel. Da var det flere som tenkte at kiosken var ferdig, men tvert imot. Vi har en badestrand rett oppi her som tiltrekker seg mange sommerkunder, og det er mye båtliv her. Vi har også en fin uteplass med benker som har fin utsikt, men vi er væravhengige.

På store dager kan Farbu oppleve et lite problem.

– Til tider kan det være problemer med parkering. Noen dager blir det kaos på uteplassen. Vi har forsøkt å forbedre situasjonen med flere parkeringsplasser.

100.000 softis

– Hva er dere mest kjent for?

– Softisen, svarer Farbu uten å nøle.

Kiosken begynte softissalget i mars. Ifølge Farbu kjøper kundene deres softis selv om det er snø og minusgrader.

– Påsken ble veldig bra, men mars var helt forferdelig værmessig. April har vært bra hittil.

I fjor ble det solgt 97.000 softis hos Kiosken på Nesset, ifølge Farbu. Målet i år er 100.000 softis.

– 100.000 ble et naturlig tall. Jeg tror vi kommer til å klare det. Vi har en ekstra softismaskin, så nå har vi fem. Vi har fire som går nå, og rundt mai vil vi starte den siste.

– Hvordan skal dere klare å selge 100.000 softis?

– Vi prøver å tiltrekke oss unge kunder. Snittalderen på kundene er ganske høy. Etter at vi fikk opp en plakat med Oreo kommer, har vi fått en stor etterspørsel etter den. Oreo-isen er kjempegod. I tillegg er sur jordbær og sur sitron nytt for i år. Mange er glade i surt, men det er ikke min favoritt.
Vi har likevel fått gode tilbakemeldinger, så vi prøver noe nytt hvert år, og skifter ut det som går dårligst.

Stor softis

– Hva er din favorittis?

– Jeg er mest glad i vaniljeis med sjokoladestrøssel. Kanskje litt kjedelig, men det er den det går mest av. Det er klassikeren.

– Hvorfor har dere blitt kjent for softisen?

– Vi selger stor softis til kundene våre. Store softis fører til rotasjon på softismaskinen slik at isen blir fersk. Softisen er mellom 300 og 350 gram, så det er en god porsjon.

Farbu tror 2023 vil bli et bra år for kiosken, men er veldig spent med tanke på at det er hans første år.

– Prisene har økt, og det har vært mye usikkerhet. Kanskje folk holder seg hjemme og legger ferien lokalt. Jeg tror vi klarer oss, og så lenge vi fortsetter å lage stor og god is, blir det bra. Nå satser vi på en fin sommer med mye sol.

Powered by Labrador CMS