Butikk i praksis

I 2021 omsatte Coop vegetardag for 56 millioner kroner.

Frustrert over veganplassering

Ifølge blogger Jane H. Johansen i Veganmisjonen er det mest naturlig å finne plantebaserte produkter sammen med andre produkter i samme kategori. Hun tror det kan føre til at flere vil spise plantebasert.

Publisert Sist oppdatert

Johansen var vegetarianer i rundt 15 år før hun i 2009 bestemte seg for å gå over til et vegansk kosthold. I dag driver hun bloggen Veganmisjonen, der hun inspirer folk til å spise mindre kjøtt og mer grønt. For Johansen er det ikke viktig hvor produktene står i butikk.

– Det som betyr noe er at butikkjeden klarer å kommunisere til meg hvor jeg kan finne produktene jeg ser etter. Jeg har ofte opplevd å lete etter vegansk sjokolade i ukesvis, for å plutselig oppdage at den var satt i allergihylla, sier Johansen, som lurer på hvorfor butikkene ikke kan sette den veganske sjokoladen der hvor man vanligvis ser etter sjokolade.

Blogger Jane H. Johansen i Veganmisjonen.

– Forstår ikke

Bloggeren synes det er noen kjeder som er flinkere enn andre til å ta inn plantebaserte produkter. Om hun skal trekke noen frem, er det Meny og Rema 1000.

– Jeg handler i de butikkene som har de varene jeg ønsker å kjøpe, sier Johansen, som forteller at veldig mange av hennes følgere uttrykker frustrasjon over manglende tilgjengelighet.

– Hvordan ville du merket produktene?

– Jeg setter pris på at veganske produkter er merket «vegansk». Per i dag er det en del produsenter som velger å ikke merke veganske produkter med «vegan», men skriver vegetar eller plantebasert på dem i stedet. Jeg forstår ikke hvorfor.

– Tungvint

Johansen har sendt flere e-poster til produsentene for å finne ut om e-stoffer, melkesyre, aroma og andre tilsetninger er vegansk eller ikke. Dette synes hun er tungvint og upraktisk.

– Jeg som veganer er vant til å måtte sjekke ingredienslister, men dårlig merking fører til at jeg ikke kjøper et produkt jeg ellers ville ha kjøpt om det var merket vegansk.

– Står samlet

I 2021 hadde ferske produkter som var definert som direkte kjøttalternativer hos Meny en vekst på 5,9 prosent, mens fryste hadde en vekst på 1,2 prosent.

– Når det gjelder plantebaserte alternativer til meieriprodukter, hadde vi en vekst på 40 prosent i 2021. Her har kundene ulike motiver, noen kjøper disse produktene fordi de er veganere, andre på grunn av allergier og intoleranser, mens andre grunnet livsstil, velvære eller smak, sier Menys kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne.

– Hvor bør man plassere disse produktene?

– De plantebaserte alternativene til meieri står samlet i en egen kjølehylle sammen med andre fri-for-produktene, slik at kundene finner alt på én plass i butikken.

Bruker kundedata

Ifølge kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop har kjeden i flere år hatt en stor vekst i salget av vegetarmat, spesielt etter at de lanserte Coop vegetardag.

– Våre medeiere har latt oss benytte deres anonyme kundedata for best mulig å bygge våre butikkhyller. Akkurat hvordan vi gjør dette ønsker vi ikke å dele med konkurrentene. Når vi klarer en vekst i salget av Coop vegetardag med 20 prosent sist år, etter flere år med vekst, gjør du noe riktig. I 2021 omsatte vi Coop vegetardag for 56 millioner kroner, og i tillegg kommer vegetariske og veganske produkter fra andre leverandører og en økning i salget av frukt og grønt.

Powered by Labrador CMS