Butikk i praksis

Lanseringsklar: Butikksjef Christian Fredrik Ekeren er klar for det store innrykket av nye produkter. Snart skal hyller og reoler bygges om etter de nye planogrammene.

Lansering: Får 480 nye varer

Vi er kommet inn i årets første og antatt største lanseringsvindu. Varer skal inn, andre skal ut, butikkene skal bygges om og nye planogrammer gjelder.

Publisert Sist oppdatert

– Hos oss får vi inn 480 nye produkter. 200 av disse er erstatningsprodukter. Det er en omfattende jobb å håndtere. Vi bruker rundt tre uker på prosessen. Men at vi gjør jobben selv er langt å foretrekke. Da industrien sto for dette, kunne det ta både to og tre måneder, sier butikksjef Christian Fredrik Ekeren i Meny Bryn.

Noen må vike plass

Prosessen med inneværende lanseringsvindu startet i høst. Da presenterte leverandørene sine nyheter for kategoriansvarlige i kjeden. 480 produkter kom gjennom dette nåløyet. Og Meny Bryn, som har den største plassen, plikter å ta inn alle.

– Men noen skal også ut?

– Ja, selvsagt, mindre populære produkter må vike plass for nye og spennende, sier Ekeren.

– Vi skal ha ut omtrent samme antall produkter som det kommer inn nye. Avgjørelsen om hvilke produkter som skal delistes tas av hovedkontoret. Her utarbeides også de nye planogrammene. Dette er butikkspesifikke planogrammer som viser hvor en vare skal stå og hvor stor plass den får med hvor mange facinger. Planogrammene varierer fra butikk til butikk, blant annet fordi det er forskjell på arealet og hyllemeterne i hver enkelt Meny, forklarer Ekeren.

Planogrammene ble ferdige 19. januar.

Må bygge om

Før nye varer kommer veltende inn, er det om å gjøre å bli kvitt produkter som skal ut av sortimentet.

– Bestilling på produktene med lavest rullering stoppes først, deretter produktene med høyere rullering. Vi prøver å selge ut produktene før nyhetene ankommer. Matsvinn er noe av det verste vi vet, så ofte selger vi ut de utmeldte produktene med 50 prosent nedprising for å unngå dette.

Planogrammene er åpne 13. februar, og dermed vet butikkene hvordan hyller og reoler skal se ut frem til neste lanserinsvindu.

– Da har vi tre uker på oss til å bygge om butikken. Det er en stor jobb, og vi har rundt 135 planogrammer å forholde oss til, sier butikksjefen.

Det automatiske varebestillingssystemet NG Flyt gir uvurderlig hjelp i prosessen. Databasen har alle skannerdata fra alle butikker, og legger inn bestilling ut fra historiske data, sesong og så videre.

– NG Flyt stanset bestilling av lavtrullerende tørrvarer 25. januar. Dette er omkring 80 prosent av de aktuelle varene. Høytrullerende tørrvarer ble stoppet 1. februar, og ferskvarer en uke senere. Alt dette holder NG Flyt styr på, forklarer Ekeren.

I uke 7 kommer alle nyhetene på Asko-bilene, og ombyggingen starter i uke 8.

Noe ekstrahjelp

Det er ledergruppen i butikken som planlegger ombyggingen, og som i sin tur snakker med avdelingslederne.

– Vi legger en plan for hvordan vi skal komme i mål. Vi gjør litt hver dag i de tre aktuelle ukene. Det er jo om å gjøre at ikke hele butikken står på hodet.

– Klarer dere hele jobben på egen hånd?

– Vi må som regel ha et par-tre ekstra hjelpere. Ikke for å stå for ombyggingen, men for å frigjøre kapasitet ved å overta for eksempel varepåfylling.

– Er dette noe du gruer eller gleder deg til?

– Jeg gleder meg alltid. Det skaper liv i butikken å få inn et stort antall nye produkter. Disse merkes alltid med gule nyhetsskilt, og de vi virkelig tror på kan vi fremme for eksempel på endereoler eller andre ledige ekstraplasser. Meny skal være arenaen hvor produsentene kan få teste ut sine nyvinninger og de skal alltid føle seg velkommen i Meny. Nyheter er med å drive Meny, sier Christian Fredrik Ekeren.

En titt gjennom vinduet

– Årets første lanseringsvindu er spennende og det kommer en rekke produkter jeg har stor tro på, sier Christian Fredrik Ekeren, som har vært i flere Meny butikker i til sammen rundt 23 år.

– Hvilke produkter har du mest tro på? Kan vi få en titt gjennom vinduet?

– Philadelphia kommer med en kremostvariant med trøffel. Snacks er en sterkt nyhetspreget kategori. Her pleier nyhetene å selge godt. Her gleder vi oss til å få blant annet pålegget Sjokonøtt fra Freia, en ny variant av Safari kjeks, samt Lolipop godteri.

Ekeren røper også at energidrikken Monster kommer med en Lewis Hamilton-variant, og at Sørlandschips lanserer «Wiener med ketchup».

– Hvordan behandles nyheter i seriene Eldorado, First Price og Jacobs Utvalgte? Fritt frem?

– Nei, de gjennomgår samme vurderinger som alle andre produkter.

– Mer du er spent på?

– Ja mye, men det er jo ikke sikkert alt kommer til å gå bra. Av ti nyheter er det nok bare et par som står i hyllene om et år. Men av andre nye og spennende produkter kan jeg jo nevne at Maarud kommer med chips med brunet smør og Pepsi Max lanserer en mango-variant. Jeg har også forventninger til en ny Norvegia-variant som kommer.

– Hva med de berømte matskattene til Meny?

– De er viktige for oss. Vi profilerer oss jo med sortimentsbredde og kvalitet. Jeg kan røpe at Ask Spekemat kommer med en trøffelsalami. Den gleder jeg meg til å smake, sier Christian Fredrik Ekeren.

­

Powered by Labrador CMS