Butikk i praksis

– Før appen var brød varegruppen med størst svingninger i svinnet, sier butikksjef Ronny Kvammen (t.v.) hos Meny Colosseum. Ass. butikksjef Anders Hagen har appen på nettbrett

Ny Meny-app skal redusere brødsvinnet

Nå skal Meny redusere brødsvinnet med 30 prosent på et år. Hos Meny Colosseum er brødsvinnet halvert med den nye appen.

Publisert Sist oppdatert

– Før vi fikk brødsvinn-appen, var brød varegruppen med størst svingninger i svinnet, sier butikksjef Ronny Kvammen.

Meny Colosseum i Oslo har benyttet seg av appen siden januar, som en av de første butikkene i kjeden. Appen forteller de ansatte i bakeriavdelingen hvor mange brød de skal steke om kvelden. Med det har butikken fått et verktøy som reduserer faren for overoptimistisk steking.

– Om kvelden er det deltidsansatte som avgjør hvor mye som skal stekes. Da hender det at noen «kliner til», sier ass. butikksjef Anders Hagen.

10-20 brød til overs

– I bakeriavdelingen skal man ha ferske produkter og noe svinn hver dag. Spørsmålet er bare hvor grensen går, og hvor mye man skal investere i svinn, fremholder Ronny Kvammen.

Hos Meny Colosseum trenger ikke alle brødhyller være fulle utover kvelden. Det holder at noen er velfylte. De som er tomme og til overs, kjøres bort.

– Vi har et fleksibelt system, sier butikksjefen.

– Hvor mange brød er det vanlig å sitte igjen med når butikken stenger?

– I trallen for gårsdagens brød pleier det å ligge 10-20 stykker, konstaterer Kvammen.

Dem er det ikke noe problem å bli kvitt når de selges til fastpris 15 kroner uansett førpris.

Industribakte brød er det heller ikke vanskelig å få avsetning for. Innen kl. 20 pleier supermarkedet å ha solgt dem alle.

En ny tenkemåte

Appen er basert på algoritmer der historisk salg og salg i samtid gir grunnlaget for stekeplanene.

– Bestselgerne og Dagens brød skal kundene finne utover kvelden, sier Anders Hagen.

Med appen blir brødsortimentet magrere utover kvelden. Kunder som ikke finner brødet de hadde i tankene, skal kunne tilbys et halvstekt brød som de tar med seg og ferdigsteker.

– Hvor fornøyde blir kundene av det?

– Vi har ikke fått noen negative kommentarer til nå, og tror ikke de har merket så mye til det. Uansett er dette en ny tenkemåte, som krever en innstilling vi må lære dem oppi, påpeker Ronny Kvammen.

– Det er jo en utbredt oppfatning at et supermarked skal ha et bredt utvalg til alle døgnets tider.

100.000 kroner lavere

Så langt har appen gitt resultater i ønsket retning.

– Vi har redusert svinnet allerede med ca. 50 prosent, og det svinnet vi har igjen er stabilt, fastslår Hagen.

Dermed er det liten fare for at den bakeriansvarlige får bakeroversveis av en masse tiloversblevne brød.

I fjor utgjorde svinnet i bakeriavdelingen 6,7 prosent av avdelingens omsetning, og 20 prosent av det totale svinnet på 1,5 prosent. Dermed landet brød for 570.000 kroner i dunkene.

– Appen har gitt kontroll om kvelden så i år er målet å redusere brødsvinnet med 100.000 kroner, fremhever Ronny Kvammen.

En del av oppskriften består i å steke oftere, men færre brød om gangen. Det gjør det lettere å tilpasse volumet til etterspørselen.

Meny har som mål å redusere brødsvinnet med 30 prosent når appen har begynt å virke i alle Meny-butikker.

– Er det et realistisk mål?

– Det er det nok, tror Ronny Kvammen.

Powered by Labrador CMS