Butikk i praksis

Hygenikx skal øke holdbarheten på fordervelige ferskvarer som kjøtt, fisk, frukt og grønt med opptil 150 prosent.

Økt holdbarhet med liten boks

Et lite apparat til snaut 4.000 kroner skal forlenge levetiden til ferskvarer med flere dager. Det kan bety penger spart og bedre bunnlinje.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg skjønner at det nesten høres for godt ut til å være sant, men dette er grundig testet og dokumentert, forsikrer Morten Eriksen i Mechline, et datterselskap av Drainbo Scandinavia.

Det engelskutviklede apparatet kalles Hygenikx, og skal ta livet av alle virus og bakterier i virkeområdet.
– Det er bakteriene som skaper lukt og forårsaker nedbrytningen av fordervelige matvarer, som fisk, kjøtt, frukt og grønt. Når bakteriene forsvinner, stopper nedbrytningsprosessen opp. Tester viser at holdbarheten på denne typen matvarer øker fra 58 til 150 prosent ved bruk av Hygenikx, hevder Eriksen.

Frem til nå er løsningen først og fremst benyttet i restaurant- og storhusholdningsbransjen, men selskapet mener utbyttet vil være vel så stort i matindustrien og dagligvarehandelen.

Testes hos Fatland

– Dette systemet tar knekken på både Listeria-, E.coli- og Salmonella-bakterier, noe som gjør det veldig aktuelt for matvarebransjen. Vi monterte Hygenikx hos kjøttbedriften Fatland i Sandefjord tidligere i høst, som et prøveprosjekt. Testperioden er ferdig i november, da har de hatt den i tre måneder. Vi har den også inne i fiskeindustrien, forteller Morten Eriksen, og legger til:

– Men dette er like aktuelt der man selger kjøtt, fisk og frukt i åpne landskap. Den vil passe i ferskvareavdelingen i en Meny eller Coop Mega, eller i frukt- og grøntavdelinger i dagligvarebutikker generelt. Dersom man kan øke holdbarheten på produktene i disse avdelingene betydelig, vil det ha stor betydning for svinnkostnadene, poengterer han.

Liten boks

– Er det en stor installasjon?

– Nei, det er bare snakk om en liten boks. Du henger den opp med to skruer og setter i stikkontakten, og så gjør den resten selv. Dette er «plug and play», og den går kun på elektrisitet; det er ikke snakk om noe væske eller andre innsatsmidler, understreker Eriksen.

– Så hvordan virker den?

– Det er en kombinasjon av flere teknologier, med UV-lamper og ionisering som uskadeliggjør bakterier og virus i luften.

– Og kostnaden?

– Det varierer fra cirka 3.800 kroner for den minste, til 8.500 kroner for den største. Den minste dekker et område på 10 kvadratmeter, den største 100. Dersom man skal dekke større arealer enn dette, må man benytte flere apparater, sier Eriksen.

Tar korona, også

Tester selskapet har fått utført, viser at teknologien også tar knekken på bakterier og virus som Covid-19, Novo-virus, Sars- og ulike forkjølelses- og influensavirus.

– Dette vil gi lavere sykefravær i butikkene, og samtidig gi beskyttelse både for ansatte og kunder, mener Morten Eriksen.

Foreløpig er apparatet mest utbredt i England, men etter ett år på det norske markedet finnes det nå referanser fra offshore og maritim sektor, hotell- og restaurantnæringen, helsesektoren og kommunale etater – i tillegg til næringsmiddelindustrien.

I lanseringsåret 2019 fikk Hygenikx plass på Foodservice Equipment Journals topp 10-liste over årets mest innovative produkter.

Powered by Labrador CMS