Butikktesten

Jevnt over en fin Kiwi-butikk

Kiwi Slemdal er noe mindre butikk, men butikktesterne opplevde likevel lokalet som godt belyst, rent og nokså oversiktlig.

Publisert Sist oppdatert

Besøkt: Onsdag 22. januar kl. 12.30

Fasade/inngang/kasse: 4 av 5

Sortiment/varepresentasjon og butikken som medium: 4 av 5

Hygiene: 4 av 5

Personell: 4 av 5

Totalt: 16 poeng

Kiwi Slemdal ligger på Slemdal i Oslo. Butikken ligger i et område preget av en rekke boliger samt barneskole rett over veien. Det er gratis parkering i forbindelse med butikken, i tillegg til at t-banen ligger i umiddelbar nærhet.

Fasade/inngang

Butikkens fasade og inngangsparti fremstår som rent og ryddig, med tydelig merking av profil og åpningstider. Det er satt opp en bukk med «Sunnhet til folket», og de grønne handlekurvene er plassert ryddig i en stabel utenfor. Dette er lurt, da det er noe trangt når man kommer inn i lokalet, og dermed ville det blitt trangt og hopet seg opp med mennesker.

Det er satt frem en pall med pyntekubber til peisen, men denne var nokså utplukket og prisplakaten hadde falt ned og ble liggende på pallen. Innenfor selve inngangsdøren møtes vi av blomster, smoothier, iskaffe og kald drikke. Blomsterstativet oppleves dekorativt og med tilhørende priser. Dermed er det bare å fortsette inn i frukt- og grøntavdeling, som fremtrer flott og overrasker oss med et nokså bredt utvalg av frukt og grønt for å være en Kiwi av relativ liten størrelse.

Sortiment/varepresentasjon

Kiwi Slemdal er en noe mindre butikk i arealstørrelse med en ok takhøyde, men vi opplever lokalet som godt belyst, rent og nokså oversiktlig – noe som gjør det enkelt å orientere seg. Enkelte steder blir det noe trangt, og man blir stående og vente på at folk skal komme forbi. Vi synes derimot at butikken har løst dette på flere gode måter. Et tiltak er å utnytte endene som basisreoler istedenfor å ha typiske store endeeksponeringer med kampanjevarer som ville ha gjort passasjen smalere.

De ansatte har gjort mye ut av lokalet de har, og vareutvalget er nokså bra sammenlignet med størrelsen de har å jobbe ut ifra. Varene er stablet svært pent og hyllene oppleves som ryddige. Det var god prismerking hele veien, med unntak av et fåtalls frittstående leverandøreksponeringer og slips på vegg.

Butikken som medium

Frukt-og grøntavdelingen byr på et nokså bredt utvalg, og vi gir et pluss for flott varepresentasjon. Det bugner av varer, vi nevner spesielt eksponeringen med bananer. Urtene fremstår også speselt fint, de er hengt opp på sideveggen av hyllen til Den Lille Nøttefabrikken. Løsninger som dette er god utnyttelse av plass, i tillegg til å fremstå innbydende og dekorativt. Med unntak av klementinene fra Cevita, så er alle priser på plass i avdelingen.

Vi opplever alt fra hyller og kjølere som velfylte hele veien gjennom butikken, og varefremstillingen svært ryddig. Dette gir et godt helhetsinntrykk og er med på å skape en ryddig atmosfære.

I tilknytning til middagsvarene finner vi flere frittstående eksponeringer med ulike grønnsaker som tomater. Sameksponeringer som dette oppleves som positivt for kunden og gir inspirasjon til varer som kan passe til måltidet.

Vi forstår at de ansatte i butikken har noe plassmangel og at man derfor må utnytte veggene, søylene og plassen som er tilgjengelig best mulig, men enkelte steder ble produktsammensetningene noe unaturlig. Et eksempel er veggen med frosne reker, Coca-Cola på pall og mais på pall. Prisene var derimot på plass.

Det var en rekke Kiwi- og leverandøraktiviteter i butikken som ble tatt ut på pall, i display, handlevogner, samt i kjøledisker. Disse var alle plassert strategisk der det var tomrom og mulighet for å få inn eksponeringer på gulv. Vi opplever ikke at disse står i veien, og de aller fleste eksponeringene er vendt mot kundestrømmen. Veldig bra. Vi opplever også prismerkingen som bra, da dette ofte mangler på frittstående eksponeringer. Eksponeringer verdt å nevne er Corona og Kronenbourg på pall inntil en tom vegg i ølavdelingen. Ved siden av er en Kiwi-popup vendt skrått mot kundestrømmen. God utnyttelse av plassen og tilpasset kundeveien. Ved kassen er det satt opp en halvpall med nøtter fra Den Lille Nøttefabrikken, samt et display med Chip Nuts. Ved siden er det satt opp et flott blomsterstativ. Eksponeringen er synlig og rettet mot kundene, og fremstår som en sunnere impulseksponering i kassaområdet.

Små detaljer som handlekurver ute og handlekurv på stativ med gjenbruksnett er kreativt og smarte løsninger som gjør handlerunden enklere for kundene.

Det er hengt opp en rekke slips rundt på sideveggene i butikken, noe som er god utnyttelse av tomme vegger. Her er det hengt opp nøtter, snacks, godteri og kanelgiffler. De aller fleste har tilhørende priser, med unntak av et par.

Endeeksponeringene på Kiwi Slemdal er få og mindre enn man vanligvis finner i butikker, men dette er en stor fordel da de ansatte har prioritert flere av endene som fast hylleplass for å tilby et bredere vareutvalg. På denne måten unngår man også at passasjene blir for smale. De endene som er satt opp opplever vi som ryddige og de har tydelige priser.

Hygiene

Butikken fremstår generelt ren og ryddig, både på flater og gulv. Vi opplever få varer som ikke hører hjemme på gulv, og i disse tilfellene er det varer som skal fylles på i hyllene. Disse var ikke sjenerende eller i veien.

Personell

Vi ser to medarbeidere rundt om i butikken. Begge bærer korrekt uniform. I kassen blir vi møtt av en hyggelig og høflig ekspeditør som gir en fin avslutning på handlerunden.

Kasse/utgangsparti

Kassaområdet er utnyttet optimalt med en rekke impulseksponeringer. Plasseringen av disse står ikke i veien for kundene. Vi opplever en god bredde i utvalget, med alt fra smoothie, bær, nøtter, snacksgrønnsaker og aviser til sjokolade. Vi blir raskt ekspedert, og hun som sitter i kassen er hyggelig og ønsker oss en god dag videre.

Konklusjon:

  • Kiwi Slemdal er jevnt over en fin Kiwi-butikk med et bra vareutvalg sammenlignet med det lille lokalet.

  • Vi trekker opp for mange leverandøreksponeringer på gulv, men vi savner noe mer inspirasjon i form av flere sameksponeringer og kreativitet.

  • Det er jevnt over et godt og ryddig varetrykk, med god prismerking. Hyggelige medarbeidere og et lunt og ryddig lokale skaper en god atmosfære og en hyggelig handleopplevelse.

Powered by Labrador CMS