KBS
Deli de Luca rykker inn hos Esso
I første kvartal neste åpner de første testbutikkene på Essos bensinstasjoner. Kioskkjeden tror den vil få mer omsetning ut av bilistene enn bensinkjeden har klart og forventer kraftig vekst.
– Vi skal sette en ny standard langs veiene, sier kjededirektør Tormod Lier i Deli de Luca.
Han har fått oppgaven med å lede utviklingen av de nye butikkene.
Fremover skal Deli de Luca utfolde seg ikke bare i storbyer og på flyplasser, men rykker inn på utvalgte Esso-stasjoner med testbutikker. I løpet av første kvartal neste år rulles de første butikkene ut. Foreløpig er det ikke bestemt hvor mange og hvor det vil skje. 2016 skal benyttes til å samle erfaringer med hvordan konseptet fungerer langs veiene.
Rom for lokale tilpasninger
10. november godkjente Konkurransetilsynet avtalen mellom Esso Norge og Norgesgruppen. Med kjøpet av aksjene i Essos datterselskap Tiger AS har handelskonsernet fått rettighetene til konseptene Tiger Butikk, On the Run og 100% Veimat. Avtalen innebærer dessuten at Norgesgruppen skal drive og videreutvikle butikkonsepter og bilvask på de vel 100 Esso-eide stasjonene samt selge drivstoff på agentur for Esso.
– Tror dere Deli de Luca vil gi bedre lønnsomhet enn butikkonseptene til Esso?
– Vi har sterk tro på omsetningsvekst. Våre undersøkelser viser at forbrukerne ønsker flere valgmuligheter innenfor mat og drikke på sentrale stoppesteder langs norske veier, sier kommunikasjonsrådgiver Ingrid Solberg Gundersen i Norgesgruppen.
– Blir det nødvendig å tilpasse Deli de Luca-sortimentet til bensinstasjoner?
– Vi vil foreta lokale tilpasninger. Samtidig skal vi være innovative og teste nye konsepter og løsninger.
Norgesgruppen har lang erfaring med mat og drikke til bilister gjennom Fresh-konseptet på Shell-stasjonene. Med finske St1s overtagelse av Norske Shell opphører denne avtalen fra nyttår.
Les mer i dagens papiravis!