KBS

McDonald’s skal vokse kraftig i Norden

Publisert Sist oppdatert
Ett år etter at Guy Hands tok over som Development Licencee for McDonald’s i Norge, Sverige, Danmark og Finland, er selskapet klart for å sette planene om ekspansjon ut i live.
100 nye restauranter skal på plass i Norden i løpet av de neste fem årene, og 200 nye i løpet av de neste ti årene.

Siden overtakelsen har Hands og hans team brukt tiden på å bli kjent med det nordiske markedet, selskapene og franchisetakerne i de fire landene Nylig ble Christer Åberg ansatt som administrerende direktør i Norden, og med Åberg på plass er McDonald’s nå klare for å sette fart i den nordiske ekspansjonen.

– Det har vært en sunn markedsvekst på tvers av alle landene og vi ser et stort potensiale for vekst i alle de fire markedene i Norden. Vi er klare for å investere det som er nødvendig for å kunne benytte oss av det potensialet. I dag serverer vi 150 millioner gjester hvert år i Norden og målet er at vi skal nå 200 millioner gjester i året, sier group CEO for McDonald’s Norden, Christer Åberg, i en pressemelding.

Om McDonald’s i Norden når vekstmålet, betyr det opp til 5 000 nye jobber i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

I Norge planlegger McDonald’s å åpne 20 nye restauranter over de neste fem årene.

– McDonald’s i Norge går en lys fremtid i møte, og jeg er veldig fornøyd med at Guy Hands deler våre vekstambisjoner. Vi har allerede startet ekspansjonen med åpningen av vår nye restaurant på Sola i mars. Neste ut er Svinesundparken i midten av august, og Rygge mot slutten av året. Alle de nye restaurantene vil være en del av vår satsning på en forbedret kundeopplevelse der vi tilbyr bordservering, har digitale bestillingskiosker og et nytt kjøkkenoppsett for å effektivt lage mat på bestilling. Vi tar servicen til neste nivå. Tilbakemeldingene på tilbudet så langt har vært veldig gode, og vi gleder oss veldig til å åpne enda flere fremtidsrettede restauranter i Norge, sier administrerende direktør for McDonald’s i Norge, Pia M. Mellbye.

McDonald's og selskapets franchisetakere investerer også i en omfattende oppgradering av de eksisterende restaurantene. I løpet av året vil rundt 30 restauranter tilby en mer moderne restaurantopplevelse gjennom blant annet bordservering og digital kioskbestilling. Innen 2019 vil det store flertallet av de norske restaurantene være oppgraderte.

Powered by Labrador CMS