Kjedenytt

Coop Prix Svelgen er Coop Prix-butikken i landet hvor kundene er flinkest til å ta i bruk handlenettene. F.v. Beate Teigene, Katrin Furset, Geir Gjerde og Beate Solheim. Foto: Coop

Bonussuksess med handlenett

Coops handlenett med gjenbruksbonus ble brukt nesten fire millioner ganger i fjor, og har bidratt til en kraftig nedgang i antall solgte plastposer for dagligvarekjeden.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er gledelige tall. Våre kunder er opptatt av miljø og mer bærekraftige alternativer i butikk. Coop ønsker å gjøre det enklere for kundene å ta bærekraftige valg i hverdagen, sier bærekraftsansvarlig Per Løberg Eriksen i Coop.

Høsten 2018 introduserte Coop gjenbruksbonus ved bruk av dagligvarekjedens nye handlenett. Det innebærer at Coops medeiere får en bonus på én krone hver gang handlenettet brukes og scannes i kassen. Resultatet er tydelig: Handlenettene ble brukt 3,8 millioner ganger i løpet av 2019, og 5,3 millioner ganger siden oppstart. Salget av plastposer var i 2019 ti prosent lavere enn nivået i 2016.

I tråd med Coops emballasjestrategi, er handlenettene fremstilt av fornybare råvarer. Plasten er laget av sukkerrør, og er ett av de mest miljøvennlige alternativene på markedet i dag. Handlenettene gjenvinnes som vanlig plast når de er utslitt.

Hos Coop Prix Svelgen ble det registrert gjenbruksbonus på handlenett hele 16.000 ganger i fjor. Dette gjør butikken til den Coop Prix-butikken i landet hvor kundene er flinkest til å ta i bruk disse posene.

– Jeg synes det er veldig artig at vi ligger på toppen i bruk av handlenett. Vi er stolt av å ha så miljøbevisste medeiere, sier butikksjef Geir Gjerde i Coop Prix Svelgen.

Butikksjefen tror det ligger mange ubrukte handlenett hjemme hos kundene.

– Det er nok mange som har handlenett liggende hjemme, men så glemmer man å ta det med på butikken. Målet med gjenbrusbonusen var derfor å gi et alternativ til plastposen og for å motivere kundene våre til å huske og bruke handlenettene, sier Gjerde.

Powered by Labrador CMS