Leverandørnytt

Avslører hemmelig våpen i ny reklamefilm

Grilstad tar publikum med seg inn i det aller helligste i sin splitter nye reklamefilm. Dagligvarehandelen fikk være med på opptak.

Publisert Sist oppdatert

I et studio i Filmparken på Jar i Bærum sitter marketing- og innovasjonsdirektør Ragnar Johansen og markedssjef Hilde Sorken i Grilstad på klappstoler og ser konsentrert på en skjerm. Bak veggene i et rom inne i studioet foregår det som vises på skjermen. Her har de bygget opp et eget univers i Grilstad-fabrikken: Observatoriet.

Se filmen lenger ned i saken!

Hemmelig rom

– Velkommen inn i det aller helligste her på Grilstad-fabrikken, sier en mann med frakk på perfekt Trondheim-trøndersk. En ung mann, også han med laboratoriefrakk, ser seg storøyd omkring.

– Herre e hæmmeligheten bak dæm gode smakan, fortsetter den litt eldre herren.

Hilde Sorken nikker fornøyd. Jepp – det der ble fint, sier hun til kollegaen over bordet.

– Filmen handler om et hemmelig rom på Grilstad-fabrikken som ingen vet om: Observatoriet. Det er derfor Grilstad vet hvordan man skal lage mat som folk liker, forteller Ragnar Johansen. I observatoriet kan man se ned i Norge, se hva alle liker og lære hva folk vil ha.

– Og dette er filmen om de to som jobber i observatoriet, fortsetter Johansen.

Lærlingen har sin første dag på jobb. Den andre har jobbet der veldig lenge, og nå skal han vise lærlingen rundt og forklare hvordan alt fungerer.

Lang levetid

Historien er utviklet av reklamebyrået Pol etter innspill fra Grilstad. Produksjonsbyrået er Film Agency, med Caroline Werring som produsent og Daniel Howlid som regissør.

Grilstad tar her i bruk sin nye kommunikasjonsstrategi og det nye slagordet «Håper det smaker». Vanligvis lager Grilstad nye reklamefilmer med et par års mellomrom.

– Dette er et uttrykk for en ambisjon om å etablere et reklameunivers som kan vare mye lenger. Tanken er å bruke observatoriet i flere filmer, med de samme karakterene, sier Johansen. Her er de inspirert av det som reklamebyrået har gjort med stor suksess med et annen Grilstad-merke, nemlig Stranda.

Autentisk

– Det er spennende å sitte her og følge med, selv om dette er en øvelse med veldig mye venting, synes Ragnar Johansen.

– Og det er veldig fint å se det «live» når du har vært med å utvikle ideen. Her ser du det fra tegnebrettet og over til film, legger Hilde Sorken til.

Det er lange innspillingsdager, og mulige endringer diskuteres fortløpende. Som å få dialekten så riktig som mulig. For trøndersk kan snakkes på utallige vis. Derfor ser Hilde Sorken seg nødt til å gå inn som språkkonsulent underveis.

– Dokker må si dokker og ikke dokk, sier hun bestemt. Det skal være by-mål og ikke inntrøndersk. De to trønderske skuespillerne øver litt på alternativene og hvor de skal legge trykket i setningen. Så kan de fortsette.

At rollene spilles av ekte trøndere, er viktig for Grilstad.

– Det skaper identitet. Fabrikken vår ligger jo i Trondheim, understreker Hilde Sorken.

– Vi vil også få frem en egenart og ikke være lik alle andre. Dialekt er en fin måte å gjøre det på, legger Ragnar Johansen til.

Merkevarebygging

Grilstad er i dag markedsleder på spekepølser.

– Hva er det viktigst for dere å få frem?

– På fint sier vi at vi skal bygge mental tilgjengelighet, og gjøre merket mer fremtredende i hodet på folk. Da er vi nødt til å fortelle historier som man legger merke til, som man synes er morsomme eller på annen måte føler noe for, og som Grilstad er en viktig og fremtredende del av, resonnerer marketing- og innovasjonsdirektøren.

– Grilstad er jo ikke akkurat noe nytt. Er det blitt vanskeligere å få folk til å tenke «Grilstad» når de for eksempel skal ha kjøttpålegg?

– Den største endringen er i media. Det er vanskeligere å få innpass i folks tid og oppmerksomhet. Men det handler fortsatt om å bygge merkevarer og å bygge seg opp en posisjon i folks hoder. Da er det de samme virkemidlene som før som gjelder: å få folk til å engasjere seg og å få de til å føle noe, sier Ragnar Johansen.

Det er nå laget filmer i ulike formater og til ulike anledninger. I alle filmene er rollefigurene i observatoriet med. Etableringsfilmen lanseres denne uken, mens det kommer en burgerfilm i uke 18. Der har den nye lærlingen fått prøve seg i observatoriet på egen hånd. Til høsten kommer det en lanseringsfilm om et helt nytt produkt, og i tillegg er det laget en reklamefilm med skiløperen Emil Iversen, som Grilstad er stolt sponsor av. ­

Powered by Labrador CMS