Nyheter
Dyrevernalliansen lanserer oppdatert forbrukerguide
Flere nye merkevarer i Dyrevernalliansens forbrukerguide får nå grønt lys. I kyllingnæringen har det vært en positiv utvikling i satsing på bedre dyrevelferd, og flere merkevarer rykker nå opp.
Dyrevernalliansens app «Dyrevennlig» gir forbrukere tilgang til informasjon som gjør det mulig å ta mer dyrevennlige valg når de handler. Flere av merkevarene som tidligere hadde gult lys er nå flyttet opp til grønt lys.
Kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen, Live Kleveland er glad for den positive utviklingen i kyllingnæringen.
– Det er viktig å presisere at dette ikke er noe friskmelding av kyllingnæringen. Produksjon av kylling innebærer fortsatt grunnleggende problemer når det gjelder dyrevelferd. Men selv om vi fremdeles møter utfordringer i kyllingnæringen, har det blitt lettere for forbrukere å finne kylling med forbedret velferd de siste ti årene. Forbrukerne spiller en avgjørende rolle ved å pushe frem merkevarer som prioriterer dyrevelferd gjennom appen, sier Kleveland i en pressemelding.
Merkevarene som nå endrer fra gult til grønt lys er:
Kylling:
- Lerstang
- Lovise
- Stange landkylling
- Solvinge
- Norsk Kylling
- Prima
- Gårdsklekket
Svinekjøtt:
- Ask Gård
- Jæren Smak utegris