Nyheter

Foreløpig avslag på registrering av varemerke

Norgesgruppen ønsker varemerkebeskyttelse på en logo med teksten «Smaken av Norge», men har fått et foreløpig nei fra Patentstyret.

Publisert Sist oppdatert

­Det er i Joker-kjeden man benytter «Smaken av Norge»-betegnelsen på lokalmat, sammen med en fast logo.

I april i år søkte Norgesgruppen via advokatfirmaet Bryn Aarflot Patentstyret om varemerkeregistrering av logomerket, og i begynnelsen av juni kom svaret:

«Vi kan ikke registrere varemerket for varene og tjenestene dere oppga i søknaden. For at Patentstyret skal kunne registrere et varemerke, må det være egnet til å skille en næringsdrivendes varer eller tjenester fra andres og oppfylle kravet til særpreg.»

I begrunnelsen for avslaget heter det:

«Vi mener at når varemerket brukes på varene og tjenestene som det er søkt registrert for vil merket som helhet bare bli oppfattet som et salgsfremmende utsagn om disse varene eller tjenestene, og ikke som en angivelse av kommersiell opprinnelse. Det vil oppfattes som smaker fra Norge og at det dreier seg om lokale favoritter. Merket oppfattes som en etikett med salgsfremmende tekst. Varemerket mangler dermed særpreg som kjennetegn, se varemerkeloven § 14 første ledd andre punktum. Merket oppfyller derfor ikke garantifunksjonen, som innebærer at forbrukere ut fra varemerket må kunne kjenne igjen en bestemt næringsdrivende, slik at de kan skille dennes varer og tjenester fra andres.»

Norgesgruppen fikk opprinnelig frist til 1. september med å komme med begrunnede innvendinger dersom de er uenige i Patentstyrets vurdering. Norgesgruppens advokatfirma har i ettertid søkt om – og fått innvilget – utsatt svarfrist til 1. mars 2023, grunnet behov for «interne avklaringer hos søker».

Powered by Labrador CMS