Nyheter

Gleder seg over lokalmatvekst: Daniel Kyrre Pedersen (t.v.), kjededirektør Coop Mega, Synne Holm, butikksjef Coop Mega Bislett, Nina Sundqvist, adm.dir Matmerk og Landbruks- og matminister Olaug Bollestad. Foto: Matmerk

Kundene handler lokalmat som aldri før

Salget av lokalmat og drikke i dagligvarehandelen har hatt en økning på 12,6 prosent i 2020. – Slike tall har vi ikke sett før, sier adm. direktør Nina Sundqvist i Stiftelsen Matmerk.

Publisert Sist oppdatert

Hun karakteriserer det som helt fantastisk at flere og flere i handler lokalmat og drikke i butikken,

Salget av lokalmat og drikke har hatt en betydelig vekst de siste årene. Veksten i år er så og si i alle kategorier av lokalmat. I tillegg vokser lokalmatsalget mer enn salget av mat i dagligvare generelt.

– Salg av mat i dagligvare generelt øker med 9,6 prosent, mens salget av lokalmat og drikke øker med 12,6 prosent, og er derfor den kategorien som vokser mest. Totalt selges det lokalmat og drikke for 11,8 milliarder i Norge, forteller Sundqvist i en pressemelding.

Manglende koronaeffekt

Hun presiserer at tallene ikke tar full høyde for koronaeffekten. For storhusholdning, inkludert hotell og restaurant spesielt, slår disse først inn på neste års måling, sier Sundqvist og tilføyer:

– Vi vet jo at hotell og restaurantbransjen blør nå under koronaen, men vi har dessverre ikke målinger for 2020 idenne bransjen. Dette vil bli fanget opp ved neste undersøkelse, og da frykter vi for at den blir veldig negativ, sier Sundqvist.

Kos og reiseliv er viktig

I kategoriene øl, pølser, egg og is er veksten i dagligvarehandelen spesielt stor. Blant annet har salget av lokalt øl steget med 27 prosent til underkant av 420 millioner kroner. Is har også en solid økning fra 114 millioner til 195 millioner – noe som utgjør over 70 prosent. Salget av røkt laks, ørret og gravlaks har en nedgang, uten at Matmerk foreløpig har noen årsaksforklaring på det.

– Tallene er gledelige! Det kan se ut som om vi i disse koronatider er opptatt av å kose oss litt ekstra og lokalmat og drikke er jo den beste kosen. 70 prosent økning på lokalprodusert is er helt fantastisk, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad.

Spesielt i sommermånedene har det vært en solid økning i salg i butikk.

– I år har vi nordmenn virkelig tatt i bruk Norge som ferieland og det merkes på lokalmatsalget. Lokalmat og reiseliv er en bra kombinasjon og vi nordmenn liker å smake oss gjennom landet vårt, fortsetter statsråden.

Trend i by og bygd

Tallene for lokalmatsalget ble overrakt statsråden i lokalmatavdelingen på Coop Mega Bislett. Coop Mega satser stort på lokalmat fra ulike ysteri og gårder i hele Norge.

– Skal du lykkes med lokalmat må du gjøre jobben lokalt. Vi ser at de samvirkelagene som virkelig har gjort jobben, som Coop Nord-Vest og Coop Midt-Norge, har de høyeste salgsindeksene. Samtidig ser vi en stor, økende trend på salg av lokalmat i storbyene. Så dette gjelder både bygd og by, og for å svare på kundebehovet kommer vi i Coop Mega til å øke satsningen på lokalmat, sier Daniel Kyrre Pedersen, kjededirektør i Coop Mega.

Trenger støtten

Pandemien er jo ikke over.

– Min klare oppfordring til alle som handler mat og drikke i Norge er: Kjøp norsk, støtt lokale produsenter og husk at lokalmat og drikke også er suverene julegaver. Når det er trygt igjen, bruk restauranter og reiselivsopplevelser. De trenger all den støtten de kan få fra oss forbrukere, avslutter Sundqvist.

Om undersøkelsen

Powered by Labrador CMS