Nyheter

NIQ Merkestyrkepris 2023 gikk til Lerum syltetøy.

Lerum syltetøy vant Merkestyrkeprisen 2023

NIQ Merkestyrkepris 2023 ble under et NielsenIQ-webinar fredag delt for 29. gang, og gikk i år til Lerum Syltetøy.

Publisert Sist oppdatert

– Formålet med Merkestyrkeprisen er å anerkjenne den etablerte merkevaren. NielsenIQ ønsker med dette å hedre den aktøren som etter vår vurdering har hatt den mest imponerende prestasjonen i året som gikk, sier juryleder Georg Ellingsen i NielsenIQ i en pressemelding.

«Lerum syltetøy er et nasjonalt merke, med sterk lokal forankring til Sogn. Familiebedriften ble etablert allerede i 1907, og ledes i dag av den fjerde generasjon. Gjennom grundig og langsiktig innsiktsarbeid, investeringsvilje og høy innovasjonstakt med regelmessige oppdateringer av design, og ikke minst en god dose sjarme, har Lerum Syltetøy, ikke bare blitt markedsleder, men også sørget for volumvekst for hele kategorien», heter det i juryens begrunnelse.

– Merket selger nå ti millioner enheter i året og er markedsleder innen sin kategori. Markedsandelen økte 2,7 prosentpoeng fra i fjor, etter en solid volumvekst på én millioner enheter. Dette har bidratt til økt volumvekst for hele kategorien. En kategori som i flere år har hatt en nedadgående volumvekst, sier Ellingsen.

Powered by Labrador CMS