Nyheter

Foto: Lervig på Facebook

Lervig frykter bøter – stenger Facebook for nordmenn

Publisert Sist oppdatert

Flere av Bryggeriforeningens medlemsbedrifter har fått varsel fra Helsedirektoratet om tilsyn med alkoholreklame i sosiale medier. Lervig tyr til drastiske grep.

Stavanger-bryggeriet Lervig vil stenge Facebook-siden sin for norske IP-adresser, etter sabelrasling fra Helsedirektoratet.

I en melding på bryggeriets Facebook-side skriver de at «som en konsekvens av norsk alkoholpolitikk og lover som forbyr ølprodusenter å kommunisere på sosiale medier (Facebook, Instagram, osv.), beklager vi å måtte informere om at vi heretter vil blokkere alle norske IP-adresser fra å følge våre kontoer. Dette dramatiske grepet er et svar på de ekstreme bøtene foreslått av norske myndigheter, som vil være svært ødeleggende for vårt selskap dersom de blir iverksatt».

I utgangspunktet skulle norske brukere blitt utestengt fra klokken 21 tirsdag, men det var fortsatt mulig å komme inn på Lervigs Facebook-side onsdag kveld.

I et informasjonsskriv til medlemmene, understreker adm. direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen at det ikke er snakk om en skjerping av regelverket, men en påminnelse om hvilke regler som faktisk gjelder:

– I prinsippet er all alkoholomtale i SoMe forbudt, med den begrunnelse at omtalene kan spres til andre som ikke har oppsøkt slik omtale.

Han minner om at etter at bryggerier, importører, utsteder og salgssteder fikk betydelige lettelser på hjemmesider i 2015, har foreningen oppfordret medlemsbedriftene om å holde seg innenfor regelverket, av tre hovedgrunner:

  • Unngå at lettelsen fra 2015 blir reversert.
  • Ikke skaffe seg konkurransefordeler gjennom lovbrudd.
  • Opprettholde bransjens omdømme som en seriøs og ansvarlig aktør.

– Siden har vi sett at hjemmesider har mistet mye av sin relevans og ulike SoMe-plattformer har overtatt som de viktigste kommunikasjonskanalene. Det finnes i dag tusenvis av plattformer i SoMe, som driftes av aktører som steller med alkohol. På disse plattformene er det i dag fullstendig anarki, med svært mange lov- og regelbrudd. Dette gjelder ikke bryggerier spesielt, men like mye vin- og spritimportører, kurs- og messearrangører, utesteder, - og selveste Vinmonopolet. Det er nå helt umulig å håndheve forbudet mot alkoholomtale og -bilder i sosiale medier på en forutsigbar og rettferdig måte, mener Nome.

Bryggeriforeningens og Vin- Brennevinleverandørenes Forening har tatt opp saken med folkehelseministrene flere ganger de siste årene. Så sent som 5. mars i år hadde de møte med folkehelseminister Åse Michaelsen, der de ba om at de reglene som gjelder for hjemmesider også gjøres gjeldende for SoMe.

– Det vil i så fall innebære at nøkterne bilder og produktopplysninger tillates. Vi tror det kan føre til at regelverket blir lettere å forstå og etterleve, at håndhevingen blir enklere og mer rettferdig og at noe av konkurranseulempen mot utenlandske aktører svekkes. Vi ba om at dette blir gjort gjennom en forskriftsendring, noe som innebærer at Helse- og omsorgsdepartementet kan bestemme det uten å gå veien om Stortinget, opplyser Petter Nome.

– Folkehelseministeren lovte å se nærmere på saken og komme tilbake til oss, men vi fikk ikke inntrykk av at dette er høyt prioritert.

Å bli tatt for overtramp kan få alvorlige følger for et lite bryggeri.

Hvis Helsedirektoratet mener noen har brutt reglene, vil de bli bedt om å endre eller fjerne ulovlig innhold innen en frist på noen uker. Hvis det ikke skjer, kan en få dagsbøter på fra noen tusen opp til 25.000 kroner dagen for hver dag som går etter fristen, uten at innholdet rettes.

Bryggeriforeningens mener dagens regelverk er utdatert og bør endres.

– Samtidig vil vi oppfordre våre medlemmer til å respektere lovverket og ikke skaffe seg konkurransefordeler framfor lovlydige aktører. Videre kan vi ikke opptre som «advokater» for medlemmer som får pålegg om endring, hvis det er åpenbart at gjeldende lover og regler er brutt, påpeker Nome.

Powered by Labrador CMS