Nyheter

Netthandelen øker

Publisert Sist oppdatert
Siden 2018 har kjøp på nett økt med 13 prosent. Statistikken viser at vi kjøper mat- og dagligvarer i mye større grad enn tidligere, med en økning på 20 prosent siden fjoråret.

Det kommer fram i en undersøkelse DIBS har gjort i sin årlige rapport «Norsk e-handel», som tar for seg nordmenns forbruksvaner på internett. I 2019 handler vi for 163,4 milliarder kroner, sammenlignet med 144,8 milliarder i fjor, melder forbrukerportalen Dinero.no.

I rapporten kommer det også fram at over halvparten av norske netthandlere – omtrent 54 prosent – handler i utenlandske nettbutikker. En oppadgående trend er dessuten at vi avbryter færre kjøp enn før, mye på grunn av økt sikkerhet.

I DIBS’ kartlegging av handlevanene våre, er det tid og pris som tilsynelatende avgjør om folk handler på nett eller ikke. 24 prosent svarer at tidsbesparelse er avgjørende. Omtrent like mange – 23 prosent – sier at de handler på nett på grunn av at de finner varer billigere der.

Også faktorer som tilgjengelighet (16 prosent) og muligheten til å sammenligne produkter og priser (14 prosent) veier tungt i nordmenns avgjørelse om å legge handleturen til nettet.

– Det er interessant å se at aldersgruppen som handler minst på nett, det vil si forbrukerne i alderen 66 til 74 år, også i all hovedsak handler på nett for å spare tid og penger. Men det som skiller dem ut er at de i større grad enn andre aldersgrupper verdsetter at nettbutikkene er døgnåpne, framgår det i rapporten.

Til tross for at varehandel står for den nest største kategorien innen netthandel, har den med en nedgang på fem prosent falt mest siden 2018.

Powered by Labrador CMS