Nyheter

Strømkabler på Skeikampen i Oppland. Foto: Erik Johansen, NTB scanpix

NVE forenkler ny modell for nettleie

NVE modererer sitt forslag til ny modell for nettleie på flere punkter etter å ha fått kritikk i høringsrundene. Men ikke alle er fornøyd.

Publisert Sist oppdatert

Det er nå en enklere og mer moderat modell som legges fram, skriver NVE selv i en pressemelding onsdag.

– Å finne gode løsninger handler ofte om å avveie hva som er saklig riktig med å finne løsninger mange kan slutte opp om, og som kan gi stabilitet. Nå får vi en modell som gir riktigere insentiver enn i dag, men som samtidig innebærer små endringer for de aller fleste, sier vassdrags- og energidirektør Kjetil Lund.

Kunder med et normalt forbruk vil ifølge ham betale om lag det samme i nettleie som i dag.

Vil jevne ut toppene

Et hovedmål med den nye modellen er å sikre at strømnettet utnyttes smartere i en situasjon der elektrifisering fører til mer og mer bruk av strøm i Norge.

Det kan for eksempel skje ved at lading av elbiler i større grad flyttes til nattetid, slik at toppene i strømforbruket jevnes ut.

For å få til dette,vil NVE åpne for å la nettselskapene øke nettleien på tidspunkter der nettet er høyt belastet.

Energi Norge mener NVE har funnet et godt kompromiss.

– Det nye forslaget blir enklere å forstå for kundene og mer fleksibelt for nettselskapene, sier Kristin H. Lind, direktør for nett og kraftsystem.

Elbiljubel

Forslaget møtes derimot med jubel hos Elbilforeningen.

– Dette er en milepæl for å gjøre elbil til et valg for alle og en stor seier for Norsk elbilforening. Forslaget gjør det mer lønnsomt å bygge ut hurtiglading for elbil i områder med ujevn og lav bruk, sier generalsekretær Christina Bu.

Leder av Virke Servicehandel Iman Winkelman mener NVEs forslag vil gjøre det lettere for bransjen å omstille seg i møte med det grønne skiftet.

– NVEs anbefaling til ny nettleiestruktur legger til rette for en vellykket omstilling av bransjen fra bensinstasjoner til energistasjoner gjennom å gjøre det mer lønnsomt å etablere et bedre hurtigladetilbud langs vei. De foreslåtte endringene er et stort og viktig gjennomslag for en næring som ønsker å bidra til at klimagassutslippene går ned ved å gjøre det enklere for flere å bruke hel- og delelektriske kjøretøy til både jobb- og fritidsreiser, sier Winkelman i en pressemelding.

Huseierne misfornøyd

Men ikke alle er fornøyd med det nye forslaget. Huseiernes Landsforbund mener NVE mangler dokumentasjon for at den nye modellen vil ha ønsket effekt.

– Det er allerede komplisert nok å være strømkunde, og denne omleggingen vil dessverre gjøre det enda mer uoversiktlig for kundene, sier energipolitisk rådgiver Linda Ørstavik Öberg i Huseiernes Landsforbund.

Hun beskylder NVE for å legge til grunn premisser som ikke kan dokumenteres.

– I dag finnes det ingen dokumentasjon på at den «moderne» nettleien NVE ønsker seg, utløser ønsket forbrukeratferd som igjen gir en bedre utnyttelse av nettet, sier Öberg.

Bekymret for ENØK-effekt

Huseiernes Landsforbund og Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) mener begge at den nye modellen ikke gjør det gunstig nok å spare strøm.

– Tusenvis av norske husstander som allerede har investert i ENØK-tiltak som solceller og varmepumpe, vil kunne sitte igjen med høyere strømregning enn i dag. Det er fullstendig bakvendt å innføre en modell som svekker insentivene for å spare strøm, sier Öberg.

Ifølge NBBLs anslag risikerer 1,1 millioner mennesker i borettslag og sameier å kunne tape på å spare strøm med den nye modellen.

NVEs forslag er at den nye modellen skal tre i kraft 1. juli neste år. Saken går nå videre til Olje- og energidepartementet.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS