Nyheter
Q med melk- og rømmerekord
Q-Meieriene melder om «all-time-high» markedsandeler for både melk og rømme.
Hvert fjerde melkeglass som drikkes i Norge og hvert tredje rømmebeger som åpnes kommer nå fra Q-Meierienes anlegg på Jæren og i Gausdal.
For to år siden satte Q-Sjefen Bent Myrdahl et hårete mål om 25 prosent markedsandel på melk. Dette målet nådde meieriet endelig i oktober.
– For noen høres kanskje ikke 25 prosent så mye ut, men når du ser på konkurransesituasjonen i dette landet, så er det intet mindre enn en stor bragd, sier Q-sjefen Bent Myrdahl i en pressemelding.
I forberedelsene til å nå målet har Q-Meieriene vært nødt til å effektivisere og omorganisere produksjonen.
– Alle ansatte har tatt utfordringen på strak arm. Internt hos oss har vi kalt prosessen for «melkeløftet». Ikke bare skulle vi løfte Q-melk til nye høyder, men vi skulle også kunne stå inne for at vår melk er av ypperste kvalitet. Vi skal selvfølgelig også holde vårt løfte om å lage kvalitetsmelk, sier produktsjef for melk i Q Pål Rasmussen.
Ikke bare har de vært nødt til å rigge produksjonen for høyere volum, men alle andre detaljer måtte også passes nøye på.
– Vi sier ofte at det er tre nøkkelord som er sentrale. Ville, våge og vinne, sier Aasheim som mener at man ikke vinner markedsandeler uten å ville eller å våge å ta sjanser.
Designet på kartongene er endret radikalt for første gang på lang tid. Noe som alltid vil være knyttet til en risiko rundt f.eks «gjenkjennelsesøyeblikket» for forbruker. I følge Aasheim har alle Q-ansatte villet gjøre en slik stor endring og man har samtidig våget å engasjere forbrukerne.
Q-Rømme har nå en markedsandel på over 30% og fjorårets innovasjon Q-Drømmelett øker med hele 18% i handelen. Rømmeproduktet med bare 5% fett har mange fått opp øynene for og Q-Meieriene hører at dette er et hyppig brukt produkt til både taco og laks i hverdagen.
– Før sommeren lot vi helt vanlige forbrukere slippe til på kartongene med sine tips til enklere måter å lage mat på, sier Rasmussen.
Enkle og lette tips til å gjøre ting på en annen måte er ifølge Rasmussen sentralt i Q-Meieriene og han fulgte derfor opp med å la norske grundere få vise frem sine innovasjoner på kartongene.
Han hevder at de ikke bare har skapt engasjement rundt frokostbordet – de har også skapt interesse rundt andres oppfinnelser og deres hardt arbeid.
– Vi har et fantastisk salgsapparat som følger opp butikkene der ute og de har hatt ekstra fokus på melk det siste året. Samtidig ser vi at butikkene og kjøpmenn ser på Q som en aktør som definitivt er kommet for å bli og vi slipper stadig vekk gjennom nåløyet og inn i flere butikker, sier Aasheim fornøyd.
– 25 prosent markedsandel var for noen en utopi, men vi har vist at man kan klare det meste bare man jobber sammen mot samme mål, mener Rasmussen.