Nyheter

Merkur-sjef Helge Schei med søknadsbunken fra kommende konsulenter. Foto: Per Kjetil Jørgensen

15 vil bli Merkur-konsulent

Merkur har fått 15 anbud fra personer som ønsker å jobbe som statlige Merkur-konsulenter.

Publisert Sist oppdatert

Merkur har 10 regionale konsulenter som jobber med utvikling av distriktsbutikker, på åremålskontrakt. Oppdragne blir lyst ut gjennom en åpen anbudskonkurranse hvert fjerde år.

Sekretariatet i Merkur arbeider nå med å vurdere tilbyderne. I løpet av forsommeren vil det bli avgjort hvem som blir Merkur-konsulenter for de neste fire årene, opplyser Merkur-sekretariatet.

Hovudoppgavene for en Merkur-konsulent er å drive kompetanseheving for eiere av dagligvarebutikker og bokhandler i distrikts-Norge. Konsulenten skal også drive oppfølgingsarbeid og arbeide for å tilføre butikkene tilleggsfunksjoner som kan medvirke til å bedre butikkens lønnsomhet.

Konsulenten skal dessuten sette igang tiltak for å bedre samarbeidet mellom butikken og lokalsamfunnet rundt. Endelig skal vedkommende delta i arbeidet med å forvalte ordningen med investeringsstøtte til utkantbutikker.

Merkur organiserer et nettverk med 580 dagligvarebutikkir og 50 bokhandlir. Landet er delt opp i ti regionir, med hver sin konsulent.

Powered by Labrador CMS