Nyheter

Derfor er rundballene rosa

Rosa rundballer er et symbol på, og et bidrag til brystkreftforskning fra bonden, Felleskjøpet og plast- og nettleverandørene Trioplast og Tama. Kampanjen har ingen sammenheng med Rosa sløyfe-aksjonen, som foregår i oktober hvert år.

Publisert Sist oppdatert

– I tillegg til å samle inn penger til brystkreftforskning har vi som mål å skape oppmerksomhet og sette fokus på en viktig og alvorlig sak. Vi har derfor oppfordret bønder til å legge ballene så nær offentlig vei som mulig, så synlig som mulig, sier Jan Håvard Kingsrød, rosa plast-general og ansvarlig produktsjef i Felleskjøpet i en pressemelding.

Ved kjøp av en rull rosa plast eller nett doneres 30 kroner til brystkreftforskning – bonden betaler 10 kroner ekstra samt at Felleskjøpet og Trioplast eller Tama donerer 10 kroner hver.

Siden februar har Felleskjøpet solgt rosa rundballeplast og –nett. Fra juni blir resultatet løpende synlig over hele landet, og innen høsten er Norge krydret med rundt 200 000 rosa rundballer.

Den rosa plasten vekket stor interesse og ble utsolgt i løpet av få uker. Det er fortsatt noe rosa nett tilgjengelig for de som ønsker å støtte kampanjen.
– Mange ønsket seg mer rosa plast, men vi måtte begrense volumet per kunde. Dette fordi vi hadde et begrenset opplag og ønsket størst mulig geografisk spredning for å nå flest mulig med budskapet. Det totale bidraget til Brystkreftforeningen er på rundt 300 000 kroner og vil bli overlevert over sommeren, sier Kingsrød.

På Facebook og Instagram kjører Felleskjøpet selv en konkurranse hvor publikum oppfordres til å dele bilder fra hele landet og tagge de med #rosaballer.

Powered by Labrador CMS