Nyheter

Illustrasjonsfoto

Forbrukerrådet ut mot Shells Trippel-Trumf

Shell fristet med 90 øre i rabatt på bensin og diesel sist torsdag. Samtidig økte pumpeprisen med det dobbelte. Det får Forbrukerrådet til å reagere.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag var det «Trippel-Trumf» og 90 øre literen i bonus. Kampanje er et samarbeid med Norgesgruppen-eide Trumf.

Samme dag satte Shell opp dieselprisen på sin stasjon på Bjølsen i Oslo med kr. 1,88, ifølge Aftenposten. Onsdag kostet diesel kr 11,69, torsdag kr 13,57. Bensinen økte fra kr 13,22 til kr 14,99. Torsdag er for øvrig alltid en av ukens dyreste dager å kjøpe drivstoff på.

Markeds- og kommunikasjonssjef Sigrid Louise G. Philippart mener Aftenpostens eksempel er tilfeldig og at regnestykket bare gjelder for en bestemt stasjon. Prisene varierer fra stasjon til stasjon og tar hensyn til lokale konkurranseforhold. Shell-stasjonene avviker ikke fra den ordinære prisstrategien i forbindelse med Trippel-Trumf, opplyser hun.

Fagdirektør for produktsikkerhet, mat og handel i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord, sier følgende om Shells priskampanje:

– Dette ser rett og slett ut som en simpel juksekampanje. Det er en utfordring av mange forbrukere ikke er klar over at det er to pristopper i løpet uka, på mandag og torsdag. At det også fremstår som en koordinert prissetting er bekymringsfullt, sier Instefjord til avisen.

Powered by Labrador CMS