Nyheter

Gruppearbeid på en av campene i Bergen.

Q samarbeider med unge entreprenører

Ungt Entreprenørskap skal på oppdrag fra Q-Meieriene komme opp med nye innovative måter å redusere matsvinn på. Noen av forslagene vil bli presentert på melkekartongene i høst.

Publisert Sist oppdatert

I snitt kaster hver person 46,3 kilo mat i løpet av et år. Det tilsvarer hver femte handlepose med mat! Melk er en av matvaregruppene med høyt svinn. 19 prosent av befolkningen oppgir at de ukentlig kaster melk eller fløte.

Q-sjef Bent Myrdahl mener det er det viktig og lærerikt for Q-Meieriene å gå sammen med Ungt Entreprenørskap for å finne løsninger som kan redusere melkesvinnet.

– Undersøkelsen om melkesvinn har gitt oss en eureka-opplevelse, og vi vil være med å gjøre noe med denne kjempeutfordringen. Derfor er det veldig inspirerende å samarbeide med Ungt Entreprenørskap om å finne nye måter å bekjempe matsvinn på, sier Q-sjefen i en pressemelding.

Ifølge Myrdahl har også Q-Meieriene mye å gå på i kampen mot matsvinn.

– Vi er heldige som i vår posisjon er små og fleksible slik at vi kan snu oss fort rundt og endre ting som vi ikke er fornøyde med. I tillegg er vi et ungt selskap som ikke lider av tunge prosesser, sier han.

Ungt Entreprenørskap har lang erfaring fra camper med ungdom. Innovasjonscamp stimulerer til økt kreativitet, bedre samarbeid og det styrker motet til å prøve og feile.

– Innovatører trengs overalt i samfunnet. Derfor er det viktig at kreativitet gjennomsyrer utdanningen og inngår i den kompetansen unge har med seg når de skal bli arbeidstakere eller jobbskapere. Sammen med Q-Meieriene setter vi kreativitet på timeplanen, sier Anne Kathrine Slungård, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.

– Vi har stor tro på at elevene skal hjelpe oss med å finne nye måter å redusere matsvinn på, sier Bjarte Arnesen, produktsjef for melk i Q-Meieriene.

Noen av forslagene til elevene vil bli presentert på melkekartongene i høst. Blant annet vil en se en innovativ løsning med melkeautomat og termoflaske, en kjølepose som holder melken kald under frokosten og en fremtidsrettet holdbarhetsmåler som viser den faktiske holdbarheten på melken.

– Det er veldig bra hvis vi kan formidle det nytenkende arbeidet fra unge innovatører. De tar for seg et viktig miljøspørsmål og denne må bevisstgjøringen knyttet til matsvinn kommer inn i de norske hjem via melkekartongen. Vi har fått mange gode innspill til forbedringer fra de unge innovatørene, sier Arnesen.

Powered by Labrador CMS