Nyheter

Siste: Synnøve Finden avviser Aftenposten-påstand

Synnøve rykker ut mot fremstillingen av Jarlsberg-striden i Aftenposten, og avviser at nye Kongsgård-etiketter var bestilt før dommen falt i tingretten.

Publisert Sist oppdatert

I artikkelen på Aftenposten nett påstås det at Synnøve Finden allerede hadde bestilt etiketter med påtrykk «sensur» før selskapet fikk rettens kjennelse fredag 12. februar.

– Dette stemmer ikke. Vi mottok dommen kl. 10.46 Vi hadde kontakt med trykkeriet som har laget etikettene med «sensurert» påtrykt klokken 12.31 på fredag. Kl. 13.13 var de igang med produksjonen. Etikettene var tilgjengelige på Stokke klokken 15.45. Det er riktig at vi har emballasje klar, hvor typereferansen ikke er påtegnet. Det handler om ansvarlig drift og erfaring med den tidligere monopolisten. Dette er ikke noen planlagt PR-kampanje, sier kategoridirektør Magnus Tollefsen i Synnøve Finden i en rykende fersk pressemelding.

– Vi kjenner Tine. Og vi fryktet at de ville agere som tidligere. Vi så det for eksempel ved smørkrisen da de lykkes i å fjerne produktene våre fra markedet, sier Tollefsen.

– I forbindelse med planleggingen av lanseringen av Kongsgård bestilte Synnøve Finden derfor et parti emballasje uten referansen til «jarlsbergost-type», for dermed å unngå risikoen for å stå uten emballasje i mer enn to måneder dersom Tine mot formodning skulle vinne frem rettslig med å stanse lanseringen av Kongsgård.

Tollefsen sier videre at Kongsgård er beskrevet som en ost «jarlsbergost type» for å gi forbrukerne den mest presise og enkle beskrivelsen av osten.

– Vi har brukt benevnelsen med visshet om at dette er en beskrivelse av et ostesegment, på samme måte som cheddar, edamer og gouda. Det er svært vanlig i meierisektoren at det brukes felles referanser på ostetyper, mener Magnus Tollefsen.

Kategorisjefen reagerer sterkt på Tines påstand i Aftenposten om at Synnøve Finden har kalkulert med at lanseringen ville skape støy og meroppmerksomhet omkring nylanseringen.

– Vissheten om det historiske opphavet til ostetypen er årsaken til at vi mente at vi med rette kunne bruke omtalen av osten, på samme måte som andre segmentbeskrivelser. Støyen rundt lanseringen kommer som følge av at Tine nå spenner beina under en av sine svært få konkurrenter i meierimarkedet i Norge, sier Tollefsen, som bekrefter at Synnøve Finden vil anke dommen fra tingretten.

Les også: Synnøve med «sensurerte» oster

Powered by Labrador CMS