Nyheter

Arkivfoto: Marit Haugdahl

Svensker har kjøpt øko-mat for 21,7 milliarder

Det siste halvåret er salget av økologiske dagligvarer økt med 23 prosent i Sverige.

Publisert Sist oppdatert

Danske økoprodusenter og forbrukere har hatt høyest omsetning av økologisk mat i verden. Nå er svenskene hakk i hæl.

Den svenske avisa om økologisk matproduksjon, Ekoweb.nu, har skrevet en rapport som tar for seg salg av fra januar til 21. juni 2016. Den viser at salget av økologiske matvarer, inkludert vin, har økt med 2 milliarder kroner og 23 prosent siste halvår.

Det er raskere enn prognosen, som ligger på 20 prosent for hele året. Dersom salget fortsetter i samme takt, får svenskene en omsetning på 21,7 milliarder kroner ved årets slutt.

Salgsøkningen forklares med en stadig økende helsetrend og bevissthet hos svenske forbrukere i kombinasjon med økt markedsføring og stadig flere økologiske produkter.

Av de svenske butikkjedene er det Bergendahls som øker mest, med 38 prosent, deretter Axfood, som øker med 33 prosent. Ica, som er økomarkedets og svensk dagligvarehandels største aktør, øker med 15 prosent.

– Flere av kjedene oppgir at de kunne solgt mer økologisk dersom produktene hadde vært tilgjengelige, sier Cecilia Ryegård i Ekoweb til Nationen.

Powered by Labrador CMS