Nyheter

Er det riktig av Synnøve Finden å merke nyheten Kongsgården med «jarlsberg-type«? Bare Jarlsberg er Jarlsberg, mener Tine.

Tine tar Synnøve til retten

Tine misliker sterkt at Synnøve Findens nye ost «Kongsgård» har ordene «jarlsbergost-type» på pakningen. Nå har de gått til retten for å stoppe salget av osten.

Publisert Sist oppdatert

– Vi synes konkurranse er flott. Det gir mangfold og flere alternativer for forbruker. Tine har ingen intensjoner om å hindre Synnøve Finden i å lansere eller selge osten de har utviklet, men vi kan ikke akseptere at de bruker det Tine-eide varemerket Jarlsberg for å markedsføre og selge den, sier konserndirektør Kathrine Mo i en pressemeldng.

Derfor leverte Tine i dag en begjæring om midlertidig forføyning til Follo tingrett, med krav om at det nye osteproduktet til Synnøve Finden ikke går ut i markedet uten at teksten på emballasjen endres, og at det ikke refereres til varemerket Jarlsberg i markedsføringen av produktet.

Jarlsberg er ikke en ostetype, men et nasjonalt og internasjonalt registrert varemerke, hevder Tine.

– Bare Jarlsberg er Jarlsberg, sier Mo.

Etter planen skal Synnøves «Kongsgård» være i salg i butikkene fra 22. februar. Synnøve Finden har satt ordene «en jarlsbergost-type» under ostens navn, og bruker de samme fargene som på Tines produkt.

– Det er en voldsom kuvending, dersom det går an å bruke et slikt uttrykk i en meieristrid, sier Magnus Tollefsen, markedsdirektør hos Synnøve Finden, til VG.

Synnøve Finden mener at «jarlsbergost-type» er den beste beskrivelsen for deres produkt, og at det er en typebeskrivelse på linje med «gulost» eller «brunost». Meieri-utfordreren har ingen umiddelbare planer om å endre emballasjen sin, ifølge avisen.

Powered by Labrador CMS