Nyheter

Markedsdirektør Birgitte Hem Reuter i Nielsen presenterte tirsdag kvartalstall for dagligvarehandelens utvikling.

Lavpris fortsetter å ta andeler

Lavpriskjedene fortsetter å ta andeler i et tregt dagligvaremarked. Unntaket er Rema, som går tilbake.

Publisert Sist oppdatert

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px 'Helvetica Neue'; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000}span.s1 {font-kerning: none}

Lavpris forsterker posisjonen sin i første halvår 2017, og utgjør nå 67,4 % av totalmarmarkedet. Det skjer på bekostning av nærbutikker (6,5 %) og supermarkeder (26,1 %).

– Vi har fått flere lavprisbutikker, og de får et stadig bredere sortiment. Dermed føler kundene at de i stadig større grad får behovene sine dekket, sier markedsdirektør Birgitte Hem Reuter i Nielsen, som i dag slapp tall og markedsandeler for første halvår.

Samtidig er veksten i totalmarkedet svak.

– Veksten er på 1,2 prosent hittil i år, og det er både lavere enn forventet og lavere enn vi har sett tidligere år. Vi har ikke sett så lav vekst om vi så går 15 år tilbake i tid, sier Reuter.

Markedsandelene mellom paraplykjedene fordeler seg slik etter seks måneder:

Norgesgruppen 43,2 % (+1)

Coop 29,2 (+0,7)

Rema 1000 24,8 (-1,2)

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px 'Helvetica Neue'; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000}p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px 'Helvetica Neue'; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000; min-height: 12.0px}span.s1 {font-kerning: none}

Bunnpris 3,9 (-0,1)

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px 'Helvetica Neue'; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000}p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px 'Helvetica Neue'; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000; min-height: 12.0px}span.s1 {font-kerning: none}
Powered by Labrador CMS