Nyheter

Ber Venstre droppe avgiftskravene

Bedriftsforbundet reagerer på at Venstre vil øke bensinavgiften med 50 øre og dieselavgiften med 1 krone per liter.

Publisert Sist oppdatert

Avgiftsøkningen vil spesielt ramme bedriftene i distrikts-Norge, mener Bedriftsforbundet. Venstre foreslår i tillegg å fjerne regjeringens forslag om redusert årsavgift og bompengesats i distriktene.

– Venstre leverer et svært godt budsjettforslag for gründere og småbedrifter. De foreslår skattefradrag for å investere i bedrifter, økt bunnfradrag og bedre sykelønnsordning for selvstendig næringsdrivende. Det er positivt, men vi frykter at de økte avgiftskravene på bensin og diesel vil gå hardt utover næringslivet i distriktet, sier administrerende direktør Olaf Thommessen i Bedriftsforbundet i en pressemelding.

Bedriftsforbundet håper regjeringens opprinnelige forslag om bilavgifter for 2017 blir stående.

– Prinsippet om at det skal bli dyrere å bruke bilen, men billigere å eie, er fornuftig og et steg i riktig retning. Jeg synes regjeringens forslag gjør nettopp dette, uten at det blir en for stor omlegging for distriktsbedrifter som er avhengige av bil. I Norge har 3 av 4 bedrifter under 10 ansatte. Mange av disse er avhengige av bilen i hverdagen for å dekke lengre avstander. At de ikke kompenseres med redusert årsavgift eller bompengesats når man skrur opp bensin- og dieselavgiften er urimelig, sier Thommessen.

Bedriftsforbundet ber Venstre fire på kravene om økte drivstoffavgifter i budsjettforhandlingene med regjeringen og heller finne alternative og mer effektive løsninger for å redusere klimautslippene.

– Venstres jobb er å gjøre budsjettet grønnere, men det finnes andre måter å gjøre dette på. En større satsing på kollektivtrafikk i storbyene, mer satsing på jernbane og kapital til forskning på klimateknologi vil gi mer effekt enn å pålegge næringslivet i distriktet flere avgifter, sier Thommessen, som var nestleder i Venstre.

Powered by Labrador CMS