Nyheter

Reitangruppen dropper buregg

Rema gikk opp løypa, og nå følger resten av Reitangruppen etter og lanserer en global bureggfri policy.

Publisert Sist oppdatert

Rema 1000 kuttet buregg allerede i 2012, og nå gjennomfører Reitangruppen kutt av buregg i hele konsernet. Det vil si at buregg skal ut av alle Rema 1000s egenproduserte merkevarer, samt de egenproduserte bakevarene til Reitan Convenience sine kiosker i hele 7 land.

Vedtaket er et resultat av dialog med en koalisjon av dyrevernorganisasjoner i Open Wing Alliance, inkludert den norske foreningen Anima - Stopp dyremishandling.

– Vedtaket til Reitangruppen om å kutte buregg betyr at tusenvis av høner nå slipper å være innesperret i bur. Reitangruppen har her fattet et vedtak som vil skape positive ringvirkninger for dyrene i hele den nordiske matvareindustrien. Vi gratulerer og roser Reitangruppen for valget, sier Hilde Valbjørn Hagelin i Anima - Stopp dyremishandling.

– Vi er glade for å melde ut at Reitangruppen forplikter seg til å bare bruke burfrie egg fra 2025. I Rema 1000 har vi utelukkende solgt burfrie egg siden 2012. Vi ønsker å vise at vi tar dyrevelferd på alvor og kutter derfor også buregg brukt som ingredienser i egne merkevarer hos Rena 1000 og Reitan Convenience, såvel som de hele eggene som selges i kiosk hos Reitan Convenience i noen land, sier Berit Hvalrygg, presseansvarlig og rektor for verdiskolen hos Reitangruppen.

Reitangruppen står bak Rema 1000 og Reitan Convenience. Mens Rema 1000 er til stede i Norge og Danmark, har Reitan Convenience kioskvirksomhet i 7 land: Narvesen og 7-Eleven i Norge, Pressbyrån i Sverige, 7-Eleven og Shell/7-Eleven i Danmark, R-kioski i Finland, R-kiosk i Estland, Narvesen i Latvia, samt Lietuvos Spauda og R-kiosk i Litauen.

Den bureggfrie policyen vil tre i kraft fra senest 2025.

Powered by Labrador CMS