Nyheter

Øivind Lindøe er grunnlegger og deleier i den nye Matkanalen. Foto: Haakon Nordvik

Lanserer ny Matkanal på TV

Matkanalen skal sende nye, norske TV-serier om mat i kombinasjon med kjente og ukjente titler fra ulike land.

Publisert Sist oppdatert
– Vi ønsker å være en tydelig nisjekanal - et spisset tilbud til de ekstra matinteresserte. Målsettingen er også å etablere seg i Danmark innen ett års tid. Vi er overbevist om at det er veldig stort ønske blant publikum til å se flere matprogrammer - og at dette er noe matprodusenter og dagligvarehandelen etterspør, sier grunnlegger og deleier Øivind Lindøe i den nye Matkanalen i en pressemelding.
Ved å samle matprogrammer på en og samme kanal, skal seerne være garantert å få se dette uansett når på døgnet man zapper innom.
Matkanalen distribueres i Norge av Altibox på kanal 16, Get kanal 35, i grunnpakken til Canal Digital Satellitt kanal 21 og Canal Digital Kabel kanal 36 i grunnpakken, og når med dette 83% av Norge. Online vil noe av innholdet kunne sees og deles via noen av nettavisene.
Matkanalen skal produsere en rekke titler på egenhånd, ved hjelp av norske produksjonsselskaper. I tillegg er matprogrammer fra ulike deler av verden kjøpt inn, med opsjoner på de programmene som viser seg å treffe best hos seerne. – Det meste av det vi vil vise, har du ikke sett på andre kanaler i Norge før. Vi ønsker å lete frem andre gode navn og programmer, og presentere disse for vårt publikum, sier Lindøe.
Han mener det tradisjonelle TV-kjøkkenet nå har sin renessanse, noe man ser spesielt i Sverige og USA. PÅ TV4 vises Mitt kök, som er et eksempel på dette.
– Vi har det ikke så travelt som web TV, vi tar oss god tid til at man skal sette seg godt inn i matlagingen og de historiene som fortelles. Det kommer nye mattrender hele tiden, og vi leter etter både egne konsepter og innkjøpte serier som tar for seg disse - akkurat nå handler det for eksempel om raw food, street food, ølbrygging, og god, gammaldags husmannskost, sier Øivind Lindøe.
Powered by Labrador CMS