Nyheter

1 milliard rett i dass

Dritbra salg: Kundene dine bruker mer dopapir. Det siste året har de kjøpt og siden kastet toalettpapir til en verdi av drøyt 1,1 milliarder kroner rett i do. Nesten halvparten av arkene var prydet av et lam.

Publisert Sist oppdatert

Dorullmarkedet er i vekst, viser oppdaterte Nielsen-tall; det siste året er salget av toalettpapir økt med 4 prosent i norsk dagligvarehandel. Det er betydelig mer enn befolkningsveksten. Er vi blitt rausere med papiret?

– Det er så hyggelig å tørke seg med Lambi, at da tar man gjerne litt ekstra, sier en lattermild Bjørn Øivind Fjeld, salgsdirektør i Metsä Tissue, som står bak merkene Lambi og Serla.

– Jeg tror det har med tilgjengelighet å gjøre. Har du god tilgang på et produkt, så bruker du mer. Det gjelder også toalettpapir, sier salgsdirektøren. Og ettersom toalettpapir er noe man nødig vil gå tom for, er det ikke uvanlig med et velfylt lager. – Vi ser jo at det er de store forpakningene som selger best. Lambi sttorpakk med 12 ruller er en bestselger.

Lambi er vinneren

Metsä Tissue er vinneren i dorullhyllene, og har økt markedsandelen sin med sterke 6 prosentpoeng det siste året til 56,8 prosent. Premium-merket Lambi har nå en andel på 44,2 prosent av markedet (+3,8 prosentpoeng), mens Serla er oppe i 11,7 prosent (+1,3 prosentpoeng). Fjeld peker på flere årsaker til veksten.

– Vi har fått økt distribusjonen vår i Norgesgruppen fra nyttår, og det har hatt stor betydning. Samtidig har vi vært gode på produktutvikling og varetrykk. Vi har fått utnyttet «space’n» godt, og har fått på plass en logistikk og flyt i produksjonen som innebærer at butikkene ikke skal gå tomme. Det betyr mye for salget, samtidig som både Lambi og Serla rett og slett presterer godt i kategorien, sier Fjeld, som poengterer at det alltid er enklere å jobbe med etablerte merkevarer.

– Lambi er det merket som skårer høyest på forbrukerkjennskap, og er oppe i 70 prosent kjennskap i enkelte aldersgrupper. Det skyldes både at kjedene har gitt oss mulighet til å gjøre Lambi synlig og vår egen merkevarebygging, sier Fjeld.

Edet taper

Mesteparten av Lambi- og Serla-veksten har gått på bekostning av SCA-papiret Edet, som har falt fra en markedsandel på 19,4 til 12,8 prosent i løpet av det siste året. Det betyr store, tapte penger i et milliardmarked.

– Det er bortfallet av hovedleverandøravtalen med Norgesgruppen som ligger bak?

– Det stemmer, den avtalen gikk dessverre til en god konkurrent. Men nå jobber hele Edet-teamet med å ta igjen det tapte, forsikrer Nina Granskogen som er markedsansvarlig for Edet toalettpapir i SCA. Og hun har resepten klar: – Vi kommer med noen nyheter nå i september, og vi har stor tro på at de vil gjøre det bra. Det er en serie med miljøvennlig tørke- og toalettpapir, Edet soft Eco. Papiret er laget av 100 prosent resirkulert papir, mens emballasjen er av bioplast, basert på ikke-genmodifisert mais og biologisk nedbrytbar, sier Granskogen til Handelsbladet FK.

Powered by Labrador CMS