Nyheter

16,2 kioskmilliarder

Mens dagligvaremarkedet økte med 8 prosent i 2008, gikk servichandelen tilbake med 2 prosent. Totalomsetningen av kiosk- og dagligvarerer i servicehandelen endte i 2008 på 16,24 milliarder kroner, viser ferske Nielsen-tall.

Publisert Sist oppdatert

Bensinstasjonkjedene stod i 2008 for 56,1 prosent av den totale omsetningen i servicehandelen, mens kioskkjedene stod for de resterende 43,9 prosent. Denne fordelingen representerte en økning på 0,6 prosentpoeng for bensinstasjonene mot 2007. Målt i antall utsalgssteder hadde markedskanalen «kiosker» en nedgang i andelen på 1,1 prosentpoeng, men er fremdeles den største kanalen med en andel på 55,4 prosent.

Statoil er fortsatt markedsleder i servicehandelen, og er også kjeden som øker mest i 2008. Statoil endte i 2008 opp med en markedsandelen på 16,7 prosent, opp 0,6 prosentpoeng fra 2007. Narvesen er nest største kjede med 16 prosent (+ 0,1), etterfulgt av Shell med 15,4 (- 0,2).

Mix er kjeden som taper mest. 0,4 prosentpoeng ned gir en andel på 14,3 prosent. Esso er uforandret fra 2007 med sine 12,4 prosent. For første gang i år er det egne tall for Shell/7-Eleven. I 2008 fikk den nye konstellasjonen en markedsandel på 1,3 prosent. Det tilsvarer tilbakegangen YX har, som endte på 8,9 prosent i 2008. Nielsen-tallene viser videre at 7-Eleven økte med 0,1 prosentpoeng til 6,4 prosent, mens Deli de Luca endte på 1,9 prosent (+ 0,2) og Best på 1,3 prosent (-). Øvrige har en andel på 5,3 prosent (- 0,6)

Powered by Labrador CMS