Nyheter

200 000 frimerker

NORDKAPP: Hver eneste kunde som kommer innom, kjøper i snitt ett frimerke. Det gjør Nordkapp til Norges frimerkesentrum. Opp mot to millioner kroner selger suvenirbutikken frimerker for.

Publisert Sist oppdatert

Et par hundre tusen gjester i året, et par hundre tusen frimerker, på 71 grader nord. Fortjenesten er ikke stor på selve frimerkene, med 7,5 prosent i provisjon, men de fører med seg gode inntekter blant annet fra postkort, og trekker mange kunder innom suvenirbutikken.

HOLDER SALGET OPPE

- Vi hadde egentlig ikke trodd at salget skulle holde seg så høyt, og at flere heller skulle bruke sms og mms i stedet for å sende postkort. Men hittil merker vi ingen nedgang. Salget holder seg faktisk stabilt på rundt ett frimerke i snitt per besøkende, forklarer Anne Grete Kurås.

Hun har lenge vært den eneste helårsansatte i butikken på Nordkapp. Sammen med fire teknikere har hun utgjort Ricas helårsstab på platået. Men i sommersesongen - fra rundt 1. mai til midten av oktober - har rundt 100

ansatte arhelt nord på Magerøya.

EGET POSTSTEMPEL

Flere turist- og postkortvennlige tiltak bidrar til det store frimerkesalget i Ricas suvenirbutikk. - Noe som gjør at vi selger veldig mye, er stempelet, mener Kurås. - Mange sender kort herfra nettopp på grunn av det. Hvis vi hadde måttet bruke et standard norgesstempel, tror jeg at vi ville merket nedgangen.

Et eget frimerke er også et godt bidrag. - Vi søker fra tid til annen om å få egne frimerker, forklarer Kurås. Det er bare et år siden sist Posten kom med Nordkapp-frimerke, og siden den gangen har portoen gått opp. Men det er ikke særlig realistisk å få noe nytt med det første.

- Det vi selger desidert mest av, er nikronersmerker som skal på postkort til Europa, forteller Anne Grete Kurås. Hun er glad for at hun slipper å måtte selge bare posthornmerker og bilder av kongen. De besøkende i butikken hennes vil nemlig helst ha store frimerker med klare farger, og gjerne bilder av landskap eller bygninger.

TROLL OG TØRRFISK

Sortimentet i butikken spenner ellers fra typiske suvenirer som t-skjorter og troll til eksklusive gaver - og litt mat med historie. Gelé, te, sjokolade, tørrfisk, tørket og speket kjøtt, krekling- og multesirup. Utfordringen er å kjøpe inn i riktige mengder: På grunn av beliggenhet og distribusjon kjøpes stort sett alt inn bare én gang i året. En annen spesiell utfordring som butikker flest ikke har i samme grad, er språkkunnskapene til personalet. - Vi prøver å bemanne opp slik at vi dekker de fleste språkgrupper, sier sjefen. Selv snakker hun engelsk og tysk, og tysk holder godt til hoveddelen av gjestene. Omsetningen i suvenirbutikken vil ikke Rica ut med. Men Kurås tror at den er Europas største suvenirbutikk, i hvert fall i areal. Størst på frimerker er det i hvert fall ingen tvil om at den er.

Powered by Labrador CMS