Nyheter

200 butikker i målgruppen

N NYTT KONSEPT:: Kjejededisponent Tom Hermansen h har store t forventninger f til Nye Coop Markked d,, kkooperasjjonens oppgraderte nærbutikk tikkonseptt. 200 20 butikker er i målgruppen.

Publisert Sist oppdatert

Coop p Marked k d er kj kjeden d for fo de minste b butikkene tikk ii kkooperasjone p j en. Med 361 b butikker tikk ogg en samlet l t ommsetning på 44,,44 milliarder illi d kkroner,, er dagligvarekje da - dden llandets d t 11 11. største tø t . Maarkedsandellen på på 33,,66 p prosentt gjø gjør Cooop Marked litt litt større tø enn Joker k ogg Bunnpris, men litt litt mindre i d enn Ica Nær, ifølge 2007 2007-målingen åli g ffra ACN Nielsen.

Kjededisponent j d di p t Tom Hermansen er sattt på jobben m e d å sikre at kooperasjonens nærbutikker får kraft nok til å klare seg i en tøffere hverdag. Mange steder i distrikts-Norge er det snakk om sistebutikken, en utsatt og krevende posisjon. 191 butikker i Coop Marked har en omsetning som er mindre enn 10 millioner kroner; 170 butikker selger for mer enn 10 millioner.

50 venter på tur

Handelsbladet FK har tidligere fortalt om Nye Coop Marked, en mer moderne og oppgradert butikkprofil i kjeden. Nå er farten økt. 20 av Marked-butikkene er oppgradert, og ytterligere 50 butikker venter på tur. Det store flertallet er tidligere Marked- butikker, men det er også noen Prix og Mega som skal omprofileres som en del av ryddesjauen i kjedene.

Kravet til butikkene i Nye Coop Marked er at det skal være et potensial for en dagligvareomsetning på minst 12,5 millioner kroner.

- 200 av våre Marked-butikker har et slikt potensial, sier kjededisponent Tom Hermansen.

Samvirkelagene f ristes med høy bruttofortjeneste, moderne butikkdesign og flere varelinjer. Samtidig blir det stilt større krav til drift og streng kjededisiplin.

- En godt drevet butikk i Nye Coop Marked bør klare en bruttofortjeneste på 22 prosent, sier kjededisponenten.

Ulike modeller

Butikkene i Nye Coop Marked får velge mellom to sortimentsnivåer (3 000 og 5 500 varelinjer) og to prismodeller. Butikker som ikke blir oppgradert kan velge mellom tre prisprofiler og fire sortimentsnivåer.

- Vår oppgave er å levere så gode rammevilkår som mulig til samvirkelagene. Coop Marked har en større oppmerksomhet internt enn før. Det er en vilje til å satse, men med det følger også klare krav, sier kjededisponenten.

Fra to til fire

Kjedeadministrasjonen teller bare to personer: kjededisponent Tom Hermansen og Ove Strømstad. Sistnevnte arbeider med markedsføring og butikkontakt. I løpet av året blir det påfyll av ytterligere to personer, blant annet en egen driftsjef.

Tom Hermansen kjenner kooperasjonen godt etter 28 år som ansatt. Han har jobbet i butikkene i flere kjedekonsepter, blant annet 10 år i Mega og fire år i Obs. Før han ble sjef for Coop Marked, arbeidet han i syv år i kjedeadministrasjonen til Coop Obs.

Powered by Labrador CMS