Nyheter

2,3 milliarder fra Mix

Mix-butikkene fikk i fjor en nettoomsetning på 2,3 milliarder kroner, eksklusiv salg av spill. Mix er den eneste av kjedene i Norgesgruppen Servicehandel som har milliardomsetning.

Publisert Sist oppdatert

Fra nyttår er Mix-butikkene flyttet fra Kjøpmannshuset til Norgesgruppen Servicehandel, som en del av arbeidet med å bygge opp et nytt servicehandelskonsern i Norgesgruppen. Med 640 butikker og en nettoomsetning på 2,3 milliarder kroner er Mix en viktig del av det nye servicehandelslaget. Som du tidligere har lest i Handelsbladet FK; som den eneste i bransjen har Norgesgruppen valgt å samle kjedekonsept fra både servicehandel og servering i et felles selskap.

Ifølge årsrapporten til Norgesgruppen omsatte Deli de Luca for 494 millioner kroner i 2008. Norgesgruppen har tatt et nytt lite jafs på eiersiden og hadde ved årsskiftet 65 prosent av aksjene i Deli de Luca.

Pizzakjeden Dolly Dimples er nest størst av kjedene i Norgesgruppen Servicehandel. Kjeden omsatte for 551 millioner kroner i 2008. Norgesgruppen eier 50 prosent av aksjene i Dolly Dimples.

Fresh konseptet, også det en del av det nye servicehandelslaget, nærmer seg en omsetning på en halv milliard kroner. I fjor ble det 494 millioner kroner fordelt på 163 utsalg (Shell stasjoner).

Kaffebrenneriet (110 millioner kroner), Le Cafe (66 millioner kroner), Jafs (140 millioner kroner), Bon Appetit (43 millioner kroenr) og Big Horn Steak House (276 millioner kroner) er også en del av Norgesgruppen Servicehandel. I tillegg tester selskapet ut et nytt kioskonsept i Bergen (Comma).

- Forbrukere er på vandring og servicehandelen merker at det er blitt tøffere tider. Gjør det at dere endrer på fremdriften av Norgesgruppen Servicehandel?

- Nei, vi er tro mot strategien vår og er langsiktig. Men vi passer selvsagt ekstra godt med hva som skjer. Endringene i markedet betyr også at det dukker opp en del nye muligheter, sier direktør Marianne Ødegaard Ribe i Norgesgruppen Servicehandel til Handelsbladet FK.

- Nye muligheter?

- Det blir en del ledige lokaler, noe som gir oss nye muligheter for etableringer, sier Ødegaard Ribe.

Ifølge årsrapporten til Norgesgruppen så er 2009 målene og prioriteringene til Norgesgruppen Servicehandel å styrke posisjonen i de ulike kanalene ved å videreutvikle konseptene i porteføljen, og sikre økt lønnsomhet i eksisterende virksomhet.

Powered by Labrador CMS