Nyheter

2,7 milliarder fra Agra

Agra-konsernet omsatte i fjor for 2,764 milliarder kroner, og 1,73 milliarder kroner av potten kom fra den norske virksomheten.

Publisert Sist oppdatert

Det norske selskapet Mills, som blant annet selger Delikat, Mills, Soft og Vita hjertego`, fikk i fjor en organisk vekst på 6,2 prosent. Det er regnet som godt i et krevende marked, og veksten kommer fra nylanseringer og relanseringer.

I en pressemelding i forbindelse med resultatet blir lanseringen av Delikat salater i nytt beger, med nye resepter, bedre råvarer og bedre smak, spesielt trukket frem. Salget har løftet seg med rundt 50 prosent, Delikat er blitt markedsleder og totalmarkedet er økt med over 8 prosent. «Det skjer ikke ofte i matvarebransjen», skriver konsernsjef Knut G. Heje i Agra i pressemeldingen.

Agra omsatte for 1,1 milliarder kroner i det svenske og danske markedet, en vekst på 8,8 prosent. Det norske selskapet har flere sterke posisjoner i sine kategorier i disse markedene, som Stryhns leverpostei som har over 50 prosent markedsandel i Danmark.

Agra-konsernet fikk et driftsoverskudd på 262 millioner kroner i fjor, det er kronemessig på samme nivå som året før, men marginen er blitt presset noe ned. Ifølge pressemeldingen er økte råvarepriser hovedårsaken. Før skatt satt Agra-konsernet igjen med et overskudd på 237 millioner kroner, tre millioner kroner mindre enn året før. I regnskapet er det investert store beløp i merkevarebygging og fabrikkstruktur.

– Vi er godt fornøyd med at vi klarer å vokse organisk, og at vi forsvarer våre markedsposisjoner i hele Skandinavia, sier konsernsjef Knut G. Heje i Agra.

Powered by Labrador CMS