Nyheter

300 kopper dagen

KAFFELARS: Deli de Luca-kjøpmann Bao Vu selger mer kaffe enn noen annen i kjeden. Omtrent 10 prosent av omsetningen i butikken på Holbergs plass er kaffe. - Uten kaffen hadde det vært vanskelig å drive butikk her, sier Vu.

Publisert Sist oppdatert

Det er studentene på Holbergs plass som har gjort Bao Vu til kaffekremmer i Deli de Luca. Med én gang det er undervisningsfri, faller omsetningen kraftig.

- I snitt selger vi over to tusen kopper kaffe i uken, eller rundt tre hundre hver eneste dag, forteller Vu til Handelsbladet FK.

Den såkalte beverage-baren, disken med varm drikke, står for hele 10 prosent av totalomsetningen i butikken. - Det går mest spesialkaffe, som kaffe latte, macchiato og cappuccino. Så da går det mye melk også, sier Vu.

80 liter om dagen er standard.

- Jeg skulle ønske vi hadde en ku oppi der, sier Vu, og peker på kaffemaskinen.

Fersk

Rulleringen på kaffen går så raskt at Vu tør påstå han kan tilby noe av den ferskeste kaffen i byen. - Det går i ett mellom klokka sju og tre når det er forelsningsdager. Da er 1 000 av våre daglige 1 400 kunder innom, forteller Vu.

Kaffesalget gir et så stort bidrag til bunnlinjen at Vu ser det vanskelig å skulle drive butikken uten kaffe.

- Mange av kundene kommer flere ganger i løpet av dagen og kjøper kaffe, sier Vu.

På femårsdagen til Deli de Luca hadde han rekordsalg. Fem kroner koppen og salgsbod ute på gaten ga et salg på vanvittige 3 000 kopper.

Rundt 90 prosent av kundene til Vu har lojalitetskort på kaffe. Det betyr hver femte kopp gratis, og på hver tiende får kunden i tillegg en flaske Bonaqua Deli de . Luca kjører også fast tilbud på kaffe og Bonaqua til 34 kroner, så det går en del Bonaqua, også. Rundt 240 flasker i uken, anslår Vu.

Ikke tid til mersalg

- Og så selger vi en del iskaffe, og Go' morgen, legger Vu til. Ettersom kundestrømmen er så stor, blir det lite tid til mersalg. - Det er en utfordring å få opp servicenivået. Vi rekker ikke prate så mye med kundene, det er om å gjøre å få unna køen, sier Vu.

En annen utfordring er å holde kaffebaren ren.

- Det blir en del søl, ja. Det er omtrent umulig å holde den konstant ren. Det søles kaffe og melk, og sirup. Og det må stadig fylles på, så den avdelingen må være under konstant oppsyn, sier Vu. Deli de Luca Holbergs plass er også en av butikkene i kjeden som tester ut den nye kaffemaskinen til Coca-Cola. Så langt ligger salget noe under forventningene.

- Vi har 11 prosent økning, målet er 20, så vi ligger litt etter. Men det litt vanskelig i et område med så mange studenter, som kanskje er mer opptatt av pris enn andre. 29 kroner koppen, mot 17 for den andre kaffen, synes nok en del blir for dyrt, tror Vu.

Dårlig sommer

I snitt selger Bao Vu varer for rundt 60 000 kroner dagen. Når studendene er der, vel å merke. I feriene, spesielt sommerferien, stuper omsetningen, og Vu har ikke råd til å ha flere enn én på jobb på hver vakt. Likevel ser han potensial til å øke omsetningen med 30 prosent.

Powered by Labrador CMS