Nyheter

40 færre butikker

Til tross for vekst og mange nyetableringer, ble det i fjor 40 færre dagligvarebutikker i Norge. I løpet av året blir det for første gang mindre enn 4000 butikker.

Publisert Sist oppdatert

Dagligvarerapporten til Nielsen viser at det ble 1 prosent færre dagligvarebutikker i løpet av 2009. Antall butikker gikk ned fra 4 047 til 4 007, samtidig som nettoomsetningen økte fra 126,4 til 134,2 milliarder kroner. De store blir større, og i jakten på vekst forsvinner de mest utsatte butikkene.

– Det er en utvikling som nok vil forsette, men det kommer nok til å bli flere omprofileringer enn før. På sikt vil nok de mest utydelige kjedeprofilene forsvinne fra markedet, uten at jeg vil nevne navn, sier adm. direktør Arne H. Reiler i Nielsen til Handelsbladet FK.

Rema 1000 er den eneste av de fire store dagligvareaktørene som hadde en netto tilgang av butikker i 2009. Rema 1000 la ned én butikk og åpnet 22 nye butikker, altså en netto tilgang på 21 butikker.

Norgesgruppen, med Kiwi i spissen, åpnet 54 nye dagligvarebutikker i 2009, og åtte ble omprofilert fra andre kjedekonsepter. Men samtidig la Norgesgruppen ned 65 butikker, slik at antall dagligvarebutikker ble redusert med tre. Brutt ned på enkeltkjeder er situasjonen noe mer nyansert, som i Kiwi, der antall butikker ifølge Nielsen-rapporten økte fra 441 til 469.

Ica fikk 41 færre dagligvarebutikker i 2009, til tross for at det ble etablert seks nye butikker. 25 nedleggelser og 13 omprofileringer er en del av ryddesjauen til den nye ledelsen i Ica Norge.

Også i kooperasjonen ble det færre butikker. Coop avviklet 25 butikker, to ble omprofilert og fire nye butikker ble etablert. Detaljene i dagligvarerapporten viser at Coop fikk 23 færre butikker i løpet av 2009.

Les hele saken i ukens papiravis

Powered by Labrador CMS