Nyheter

40 millioners øko-spleiselag

OSLO SENTRUM: 40 millioner kroner har kjedene satset på den felles økokampanjen som er sparket i gang. Nå krever de at leverandørene tar sin del av ansvaret og kommer på banen med flere økologiske produkter.

Publisert Sist oppdatert

Den samlede omsetningen av økologiske varer i dagligvareforretninger og fra aktører i helsekostbransjen utgjorde i underkant av 230 millioner kroner i første halvår i 2006. Det tilsvarer bare 0,64 prosent av totalomsetningen, viser tall fra Økologirapporten fra Statens landbruksforvaltning.

Med andre ord er det et kjempepotensial for vekst når NorgesGruppen, Ica, Coop, Rema 1000 og Helios nå har sparket i gang sin felles økokampanje. - Nå må vi gå vekk fra diskusjonen om hvem som har skylda for at ikke økovarer har tatt av i butikkene. Nå tar vi et felles ansvar for å gi det et løft, sier kjedesjef Tom Kristiansen i Rema 1000, som nå utvider sitt relativt smale sortiment på økologisk. - Nå kommer vi blant annet med barnemat, pasta og egg, forteller Kristiansen til Handelsbladet FK.

FLERE PRODUKTER

Større bredde er et av de viktigste elementene for å øke salget, mener Leif Jarle Isberg i Helios, og både kjedetoppene og matministeren ber nå leverandørene trappe opp sin satsing og komme med flere produkter. I dag er det nemlig slik at mens etterspørselen etter økologiske produkter øker, har omleggingen til økologisk drift stagnert.

- Vi er og skal skal fortsette å være ledende på økologi i Norge. Men vi vil ha et alternativ til alle volumvarer, så nå må leverandører og produsenter sørge for å hoppe på økologitrenden, sier Sverre Leiro, konsernsjef i NorgesGruppen.

I Meny-Ultra etterlyses i tillegg bedre emballasje på økologiske produkter. -Presentasjonen av økologiske produkter er ikke alltid veldig bra. Gilde kunne for eksempel gjort sin kjøttinnpakning mye lekrere. Det har også en del å si for salget, mener kategoriansvarlig Kenneth Lindland.

Produksjonen av økologisk kjøtt ne, slik Ica, NorgesGruppen, Coop, Rema 1000 og Helios har valgt å gjøre. Når de økologiske produktene nå vil bli gjort særlig synlige i butikken, vil forhåpentligvis flere få øynene opp for den naturlig bortskjemte maten, sier matminister Terje Riis-Johansen. har for øvrig gått tilbake første halvår i år i år, mens egg og melk øker. Meierivarer, som er den klart største produktgruppen av økologiske varer målt i kroner, omsetter likevel ikke for mer enn cirka 94 millioner kroner. Frukt og grønt er nest størst med 41 millioner, etterfulgt av barnemat (13 millioner), mel, gryn, korn, cerealer og bakekomponenter (20 millioner), og ferskt og dypfryst, langtidsholdbart og tørt brød (14 millioner).

- Det er intet mindre enn historisk at så store konkurrenter går sammen for å informere forbruker-EGET OPPLEGG

Hver kjede kjører, i tillegg til felleskampanjen, sitt eget opplegg på økologi, og satsingen er stor hos alle. Ica kjører på i Supermarked-, Nær- og Maxi-kjedene, med egen kampanje med 30 prosent rabatt på

økovarer, egne torg med

økologiske produkter, takplakater og markerte hyller. - Vi må motivere kundene til å handle mer økologisk, og vi begynner med medarbeiderne våre og får dem mer dedikerte, sier kjedesjef Trond Kongrød i Ica.

Meny-Ultra går for 15 prosent avslag. - Vår erfaring er at et godt utvalg til gode priser er det viktigste. En prisnedgang på økologisk frukt og grønt på 17 prosent i 2005 bidro til en volumøkning på samme produkter på 42 prosent, sier Line Byberg Høienholm, produktsjef med ansvar for økologiske varer i NorgesGruppen.

Powered by Labrador CMS