Nyheter

400 Nille-butikker i løpet av 2016

Nille-sjef Pål Wibe har målet klart. I 2016 skal kjeden ha 400 butikker og en omsetning på to milliarder kroner. Det betyr 91 nye butikker og en salgsvekst på 800 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

– Vi hopper over alle mellomledd og kjøper direkte fra produsentene. Det betyr skikkelig lavpris, sier Pål Wibe til Handelsbladet FK.

309 butikker er fylt opp med pynt og kos til hjemmet, et konsept som i fjor ga 1,2 milliarder kroner i butikkomsetning. Sesongprodukter, pynt og kos, barn og bursdag er blinket ut som hovedområdene, og et stort innslag av egne merkevarer og direkte innkjøp fra produsentene gjør Nille til en av de råeste lavprisaktørene i markedet. Det er spesielt faghandelsbutikkene som blir skikkelig utfordret på pris på en rekke nonfood-produkter. Heller ikke nonfood-avdelingene i daglig-varebutikkene er uberørt av Nille.

Tidligere i år ble Nille kåret til årets retailer av design- og reklameindustriens bransjeforening Kreativt Forum. Det har ikke dempet ambisjonene og selvtillitten til butikksjefer og kjedeledelsen.

– Dette er pynt og kos til betydelig lavere pris enn det du finner i faghandelen. Det er en konkurranse vi bare elsker, og som vi vet irriterer de som tar seg for godt betalt, sier adm. direktør Pål Wibe og smiler bredt.

I tillegg til kjedeselskapet Nille, med 1,23 milliarder kroner i omsetning, fikk grossistselskapet Per Aarskog en 2009-omsetning på 718 millioner kroner. Store goodwill-avskrivninger er en av årsakene til at kjedeselskapet fikk et underskudd på 2,4 millioner kroner. Grossisten derimot leverte et overskudd før skatt på sterke 111,9 millioner kroner.

I år kommer det 25 nye butikker, og det er lagt opp til en sterk vekst fremover i en kombinasjon av nyetableringer og økt salg. Snittomsetningen i butikkene har de siste årene økt fra 3,4 til 4,5 millioner kroner. Det er en god løypemelding for Nille-sjefen og hans team. Snittomsetningen per kunde er på rundt 70 kroner, og det gjør at butikkene ikke er så sårbare for endringer i kjøpekraften.

– Du blir ikke akkurat ruinert når du handler i en Nille-butikk. Derfor økte vi salget under finanskrisen og åpnet enda flere butikker, sier Pål Wibe.

– Vi får stadig noen aha-opplevelser når vi ser hvilke priser spesielt faghandelen tar i butikkene. I flere tilfeller kjøper vi fra samme opprinnelige produsent men vi går direkte til fabrikken, sier Nille-sjefen til Handelsbladet FK.

Powered by Labrador CMS