Nyheter

50 bytter til ny kjede

TRONDHEIM: Minst 50 butikker som er for små og for lite lønnsomme i de nye strategiene i Prix og Mega, danner grunnlaget for etableringen av den nye dagligvarekjeden Nye Coop Marked.

Publisert Sist oppdatert

Kjededisponent Per Jacobsen i Coop Marked har ikke så fryktelig lyst til å snakke om den nye kjedestrategien, for konkurransen er hard og konkurrentene passer på.

- Vi kommer til å etablere en ny Coop Marked-kjede med større butikker enn i dag. Butikkene vil komme fra Prix og Mega. Så langt ser det ut til at vi tar 50 av butikkene inn i Nye Coop Marked, sier Jacobsen til Handelsbladet FK.

Coop Marked er i dag nærbutikkonseptet i kooperasjonen. Kjeden har 385 butikker med en samlet omsetning på 4,1 milliarder kroner. Den siste ACNielsen-målingen gir kjeden en markedsandel på 3,7 prosent i dagligvaremarkedet. Gjennomsnittsomsetningen per butikk er i overkant av 10,5 millioner kroner. Kjeden skal nå leve side om side med Nye Coop Marked.

20 MILLIONER

I Nye Coop Marked blir det større og mer moderne butikker, lavere priser, mer ferskvarer, ny butikkdesign og en kjedeprofil som er mye nærmere lavprisbutikkenes. Slagordet blir «Alltid gode tilbud».

- Snittomsetningen per butikk skal opp, vi håper på 20 millioner kroner. Med 50 butikker blir det akkurat en milliard kroner, sier kjededisponent Per Jacobsen.

- Hva skjer med de 385 Coop Marked-butikkene?

- De forsetter som før under slagordet «Godt vi har hverandre». Prismessig vil de være som i dag. Det er et viktig nærbutikkonsept for oss, men også her vil butikkene få krav om å drive lønnsomt. Ikke alle gjør det i dag, selv om kjeden samlet hadde et overskudd på noe over tre prosent i fjor, sier Per Jacobsen til Handelsbladet FK.

- Det blir altså to butikkformater i kjeden, Coop Marked og Nye Coop Marked?

- Det er riktig. Jeg vil ikke være helt konkret om hvordan vi kommer til å ligge prismessig i det nye formatet, bortsett fra at det blir priskutt og mange nye tilbud. Må jeg si noe, så vil Nye Coop Marked ligge et sted mellom dagens Marked-butikker og Prix. Det blir mer lavpris, sier Jacobsen.

RYDDESJAU

Oppryddingen i Coop-kjedene Mega og Prix danner grunnlaget for etableringen av Nye Coop Marked. Kjedene spisser konseptene og rydder i butikkporteføljen. 100 Prixbutikker er for små og for lite lønnsomme til den nye strategien i lavpriskjeden. Prix skal satse på butikker som har mer enn 25 millioner kroner i omsetning.

Også i Mega ryddes det. Som Handelsbladet FK fortalte i mars, skal butikkene fornyes. Det skal gjøres plass til enda mer ferskvarer og det skal satses mer på butikker som selger for mer enn 50 millioner kroner.

Etter hva Handelsbladet FK erfarer, har Coop Marked fått en liste på 100 Prix-butikker og 20 Mega-butikker som enten er for små eller for lite lønnsomme. Nå starter arbeidet med å velge eller forkaste.

- Noen vil bli omprofilert, noen relokalisert og noen kan rett og slett bli lagt ned. Vi har gått gjennom listen, og så langt tyder det på at vi tar 50 butikker. Det vil gjør vil være i et nært samarbeid med de lokale samvirkelagene som skal drive butikkene, sier Jacobsen.

Mange av butikksjefene i Coop Marked frykter for at de vil komme litt i skyggen når kjedeledelsen satser på et nytt format i kjeden. - Jeg tror dette vil være med å løfte hele merkenavnet. Men det blir økt intern konkurranse, det er bare sånn det er. Vi er riktignok en medlemseid bedrift, men vi kaster ikke penger. Derfor vil alle få økt fokus på lønnsomheten, sier Jacobsen.

Powered by Labrador CMS