Nyheter

50 prosent økovekst i Norgesgruppen

Norgesgruppen melder om en økovekst på over 50 prosent hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Det er særlig friske grønnsaker som øker, med gulrot på toppen både hva gjelder vekst og størst totalt salgsvolum. Men også meieriprodukter og egg er store kategorier innenfor økologiske varer. Dagligvarebransjen totalt sett kan vise til en vekst på drøyt 30 prosent, mens Norgesgruppens vekst er på over 50 prosent.

– Vi ser en god vekst innenfor alle kjedene våre og for Norgesgruppen under ett, sier Line Wesley-Holand, fagsjef etisk handel og kategoriansvarlig for økologiske varer i Norgesgruppen.

I tillegg til at Norgesgruppens eget øko-merke Go Eco har slått godt an i markedet, så forklarer hun noe av veksten med at stadig flere utenfor kjernemålgruppen også kjøper økologisk:

– Det er en kjernemålgruppe som er opptatt av økologi som ikke er veldig stor, men vi ser en gryende interesse utenfor kjernemålgruppen og det blir spennende å følge utviklingen innen økologisk fremover, sier Line Wesley-Holand.

Kiwi har størst omsetning på økologiske varer, mens Meny kan vise til størst vekst hittil i år.

Disse produktene øker mest:

* Go Eco gulrot
* Go Eco agurk
* Go Eco brokkoli
* Cherry-tomater
* Go Eco gul løk

Økologiske bestselgere:

* Go Eco gulrot
* Økologisk lettmelk, Tine
* Økologiske egg, Prior
* Økologisk kefir, Tine
* Go Eco agurk

Powered by Labrador CMS