Nyheter

7,7 prosent økning for lokalmat

Salg av mat definert som lokalmat har økt med 7,7 prosent det siste året. – Lokalmat drar veksten vesentlig mer enn totalmarkedet, sier Arne Reiler i Nielsen.

Publisert Sist oppdatert

KSL Matmerk har for Nielsen Norge definert hvilke produkter og produsenter som er inkludert under begrepet lokalmat i et prosjekt som er satt i gang av Landbruks- og matdepartementet. Omlag er 4 300 produkter kommet inn under definisjonen. Produktene er gruppert inn i 90 forskjellige varegrupper. Arne Reiler mener at lavpriskjedene står for en overraskende stor andel på over 40 prosent.

– Ica er også med på å drive denne veksten. Alle våre kjøpmenn har klare valgmuligheter om å ta inn lokalmat. Mat med identitet er med på å differensiere oss fra andre kjeder, mener kommersiell direktør Paulo Peereboom i Ica Norge.

Adm. direktør i Norgesgruppen Svein Leiro viser til Norgesgruppens egen merkevare Jacob`s utvalgte når han forteller om Norgesgruppens satsing på lokal mat. Noen av produktene har dobbeltmerking med Spesialitet eller Beskyttede betegnelse. Også markedsdirektør i Coop, Geir Jostein Dyngeseth viser til egen merkevare Smak forskjellen for å vise til at de satser på lokalmat. Coop satser også via to årlige lokalmatuker.

Powered by Labrador CMS