Nyheter

Å hjelpe andre

Nå er jeg tilbake til min vanlige jobb som butikksjef på Frogner etter flere måneder hvor jeg delte dagene mellom to butikker og hadde ansvaret for butikksjefene på Aker Brygge og Frogner.

Publisert Sist oppdatert

Jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk den unike sjansen til å oppleve en ny utfordring og jeg har lært veldig mye på kort tid. Og den opplevelsen og sjansen var det ikke bare jeg som fikk. De to som ble konstituert i rollene som butikksjefer fikk også lære og oppleve mye nytt.

Selv skal jeg fortsette å gi mine ansatte muligheten til å vokse i arbeidslivet, og skal prøve å hjelpe dem som står utenfor arbeidslivet og ungdommer som virkelig ønsker å starte tidlig, god arbeidserfaring.

Jeg vet at jeg ikke er alene med tanker om å hjelpe de som har det vanskelig.

I den kommende måneden starter Virke sin kampanje «Gi en mulighet», som skal oppfordre flere arbeidsgivere til å gå i en mulighet til å personer som står utenfor arbeidslivet. Jeg også med glede gjøre mitt bidrag, og dele mine historier med leserne, for å oppfordre andre til å gjøre noe i sin bedrift. Det handler blant annet om å hjelpe folk bort fra statusen som sosialklient Nav og over i en stilling som medarbeider på heltid.

Selv om det ofte kreves mye av deg som leder å ta inn mennesker fra Nav og på språkpraksis, så er dette veldig viktig. Jeg har mange historier om hvordan mennesker har lykkes og fått drømmen om en heltidsjobb oppfylt etter at de var i praksis hos meg. Det er ingen dans på roser, og det er ikke alltid du får det til, men om vi som ledere kan involvere våre ansatte og lære dem hvordan vi kan hjelpe andre, så er sjansen for å lykkes mye større.

Jeg er jo selv et levende eksempel på dette, da jeg etter noen få måneder i Norge fikk jobb som kassamedarbeider. Språk er helt klart et hinder for mange i å komme i jobb, men jeg har også gode eksempler på innvandrere som etter kort tid og med mine hjemmelekser i norsk, har fått seg fast jobb.

Fra tidligere erfaring har jeg også opplevd at om vi har flere på praksistiltak samtidig, og har et tett samarbeid med Nav, så er sjansen for å lykkes dobbelt så stor. Jeg har alltid hatt lyst til å involvere meg for å hjelpe mennesker, og er glad for at jeg har den muligheten gjennom jobben da jeg ikke har så mye tid utenfor arbeidsplassen. Hver gang jeg skal på scenen og holde foredrag kommer jeg til å oppfordre andre arbeidsgivere til å involvere seg. Og det kreves ikke så mye: en involverende leder, en fadder og kollegaer som forbilder.

I en av mine kommende spalter skal jeg dele mine gode «oppskrifter» på hvordan jeg klarte å lykkes med mine praksiskandidater, som etter kort tid fikk jobb.

Olga :-)

Powered by Labrador CMS