Nyheter

Å jobbe med unge medarbeidere

Det har vært mye, både positiv og negativt, snakk i media i det siste om unge medarbeidere og deres arbeidsmoral på arbeidsplassen. Jeg mener det blir feil å si at unge mennesker har dårlig arbeidsmoral når de faktisk velger å jobbe.

Publisert Sist oppdatert

Hadde jeg vært skolerektor ville det vært pålagt å lære alle 13-åringer hvordan de kan skrive en cv og hvordan de kan søke på sin første jobb. Jeg synes det er viktig at ungdommene kommer seg tidlig ut i arbeidslivet og at foreldrene aktivt hjelper sine barn å skaffe den nødvendige erfaringen som de selv sitter med.

Om noen av mine lesere har barn over 13 år, så anbefaler jeg dere å lære dem å skrive en cv og la dem prøve selv å skrive en åpen søknad.

Jeg har en 17-åring som begynte å jobbe på Ica Maxi for fire år siden, og hver gang han skal på jobb, minner jeg ham på å ta med seg navneskilt og inngangsbrikke, sjekker at han har på seg rent arbeidsantrekk og ber ham huske på at han er i butikken for å hjelpe kunder. Det samme sier jeg til foreldrene til de yngste av mine medarbeidere. Jeg har nesten ukentlig kontakt med dem på e-post og telefon, og forteller dem om både det som er bra og det som foreldre kan hjelpe til å passe på når barna skal på jobb.

Noen er sikkert uenige med meg, men barn er barn. De kan fort glemme å legge fra seg mobilen i skapet, eller plutselig komme på jobb på feil dag. Dette er ikke noe jeg lukker øyene for, men tar det opp i samtaler og forklarer på en veldig enkel måte hvordan de kan unngå at dette skjer igjen.

Foreldre som viser interesse for det barna holder på med og for jobben deres, kan også være med å påvirke motivasjonen til sine barn. Tro meg: De unge medarbeiderne stråler av glede når mamma eller pappa kommer til butikken, og de viser med stolthet arbeidsplassen sin og hva de gjør på jobben.

Mange av oss ledere har medarbeidere som er under 18 år, og jeg mener alle kan lykkes med unge medarbeidere hvis vi er tydelige på hva som forventes i arbeidslivet fra dag én.

Jeg innrømmer at det å ha unge medarbeidere i butikken, krever mye oppfølging og veiledning, og det å gjennomføre medarbeidersamtale med en 14-åring er ikke det samme som med et voksent menneske. Men jeg trives samtidig med å ha disse ungdommene i butikken.

Jeg har ofte blitt spurt om hvordan jeg trives med ansvaret når jeg har 3-4 unge medarbeidere i staben min, og hva jeg mener om de unges arbeidsmoral. Svaret er alltid det samme: at medarbeiderne må lykkes og trives på jobb og ha en rollemodell å se opp til, samt omsorgsfulle kollegaer. Da blir også arbeidsmoralen helt topp! Det gjelder for så vidt for alle. Forskjellen er bare at vi voksne kan arbeidsmiljø og kan å forsvare oss selv. Derfor er det også viktig at de yngste medarbeiderne i starten får en fast fadder, i tillegg til sjefen, de kan få hjelp og støtte fra.

Det er også viktig for de unge å bli sett, hørt og ønsket velkommen, og du som leder har ansvar for å prate med dem og følge dem opp. Det må også stilles krav til unge og de må få tilbakemeldinger hver dag på sitt arbeid.

Tro på dine unge medarbeidere, vær glad i dem og hjelp dem til å føle seg som en viktig del av laget.

Olga :-)

Powered by Labrador CMS