Nyheter

Abonnerer på nærbutikken

SULGRAVE, OXFORDSHIRE: Tenk deg ei bygd med 130 husstander der omsetningen i nærbutikken er 1,5 millioner kroner. Tenk deg at hver tredje husstand abonnerer på butikken ved å betale før de handler. Tenk deg at 50 av de 400 innbyggerne tar gratis økter i butikken for at den skal overleve. Ren utopi? Slett ikke. De gjør det i Sulgrave.

Publisert Sist oppdatert

Jean Garton (bildet) er 87 år. Tre ganger i uka står hun opp tidlig og baker, sånn at kundene får ferskt brød når butikken åpner klokka åtte. Hun er bare en av de 50 som jobber gratis.

Jo Gregory er en av de andre:

- Butikken er utrolig viktig for lokalsamfunnet. Derfor stiller jeg med glede opp hver onsdag, sier hun.

TROSSET RÅDENE

- Vi mistet den gamle butikken i 2002. Den nye startet i forfjor, mot alle odds, forteller regnskapsfører Robin Prior:

- Vi gjennomførte et forprosjekt som sa at ny butikk var urealistisk. Men jeg er økonom, og ga meg ikke. Etter å ha undersøkt saken enda grundigere, gikk vi i gang. Første år var omsetningen 23 prosent over målet.

ENKELT OG LURT

Abonnementsordningen er viktig for å trygge butikkdriften.

- Per i dag abonnerer omkring en tredel av husstandene. De betaler inn på forhånd, som regel en gang i måneden, og så kan de handle for det de har til gode. Alt er lagt inn på data, og er svært enkelt å drive.

Fordelene er åpenbare: Vi får forutsigbare inntekter og god likviditet, trofaste kunder og få utestående fordringer. Dessuten er det ingen tvil om at abonnementsordningen styrker båndene til butikken og dermed til lokalsamfunnet, sier Robin Prior.

NÆRT OG BREDT

Abonnementsordning og lokalpatriotisme til tross - i Storbritannia er 1,5 millioner imponerende mye for en landsby med 130 husstander.

- Noe av forklaringen er nok avstanden til nærmeste større butikk. Derfor får vi også endel kunder fra nabolandsbyene. Turister og gjennomreisende handler endel hos oss, og vi har fått større omsetning per husstand lokalt enn vi hadde regnet med.

- Hvorfor?

- En av grunnene er at vi har satset på godt utvalg, og gjerne fra lokale produsenter og leverandører. Brødet til Jean er svært populært, og skal du ha honning, ost eller asparges, så er det produsert lokalt. Vi har også hatt suksess med delikatesse-utvalget. Blant annet sørger en italiener i nabolaget for direkte leveranser fra hjemlandet.

Selv er jeg interessert i vin. Etter litt prøving og feiling fant vi ut at ingen ville betale mer enn seks pund per flaske. Nå er omsetningen opp 17 prosent fra i fjor.

FLERE PÅ GANG

Sulgrave er langt fra alene om abonnementsordningen, og vil gjerne utvikle den videre. I Freshford utenfor Bath legger en interessentgruppe planer for hvordan de skal få overtatt nærbutikken som er til salgs. Innbyggerne frykter nedlegging. Nå har de fått 110 husstander til å tegne abonnement på butikken med faste, månedlige bidrag. Det sikrer alene en årlig omsetning på over 700 000 kroner.

- Deres system er enda bedre enn vårt, skryter Robin Prior: - Jeg kommer til å arbeide videre for at vi skal utvikle oss i samme retning.

Powered by Labrador CMS